E.ON säljer fem mindre fjärrvärmenät i Norrland

Pressmeddelande den 30 juni 2011

Fjärrvärmeverksamheterna i Ramsele, Näsåker, Långsele, Bollstabruk och Hede får ny ägare när E.ON Värme Sverige AB säljer produktionsanläggningar och fjärrvärmenät till Enycon AB. Överlåtandet sker den 1 september 2011.

De fem Norrlandsnäten blev E.ONs i samband med förvärvet av Graninge AB år 2004. Produktionen uppgår till cirka 25 GWh värme per år och kunderna är 180 stycken.

– Vi ser kontinuerligt över fjärrvärmenät och anläggningar och försöker hitta synergier som gör att vi kan dra nytta av att E.ON är en stor energiaktör, säger Christer Ericsson tf Regionchef på E.ON Värme. När det gäller näten i Ramsele, Näsåker, Långsele, Bollstabruk och

Hede har vi inte riktigt kunnat göra det. Därför har vi sett oss om efter en annan aktör med bättre möjlighet att driva verksamheten. Enycon arbetar nära kunden och har ett stort lokalt engagemang och vi är glada över att de tar över fjärrvärmeverksamheten på dessa fem orter. Försäljningen av näten innebär ingen förändring när det gäller arbetstillfällen.

Enycon har lång erfarenhet av att leverera och driva biobränslebaserade värmelösningar och driver även ett antal mindre fjärr- och närvärmenät runt om i landet.

– Vår bakgrund som värmeleverantör ger oss en viktig grund att stå på nu när vi förvärvat ytterligare fem fjärrvärmenät, säger Lennart Olofsson, VD på Enycon. Vi ser fram emot att utveckla verksamheterna i Ramsele, Näsåker, Långsele, Bollstabruk och Hede och hälsar alla kunder hjärtligt välkomna till Enycon. Mer information till kunderna kommer efter sommaren.

Ytterligare information lämnas av:

Lars Höglund
Regionchef E.ON Sverige