Här fixar du flytten

Det är ganska lätt att ordna det här med elen när du ska flytta. Börja med att hämta din faktura så att du har ditt anläggnings-ID redo. Efter det är det bara att följa vår guide så är det snart klart.

Jag ska...

Flytta ut

Jag vet vem som ska flytta in efter mig

Toppen. Då kan utflytten registreras på dagen och anmälas snabbt och enkelt på Mina sidor.

Jag vet inte vem som ska flytta in efter mig

Om det gäller villa, bostadsrätt eller fritidshus måste du ange vem som flyttar in efter dig. När du har personuppgifterna anmäler du enkelt flytten på Mina sidor.

Bor du i hyresrätt och inte har personuppgifter på den som flyttar in måste du göra din anmälan senast 30 dagar innan utflytt. Det gör du snabbt och enkelt på Mina sidor.

Att tänka på

Den som står på elabonnemanget är betalningsansvarig fram till anmäld flyttdag.

Stäng aldrig själv av strömmen till din mätare. Vi gör en fjärravläsning på flyttdagen och om inflyttande kund saknas frånkopplar vi bostaden. Tänk på att strömmen kan brytas när som helst under den angivna flyttdagen.

I hyresrätter är det ibland fastighetsägaren som ansvarar för att anmäla in- och utflytt till oss. Du ser på Mina sidor om så är fallet där du bor.

Och in

Först behöver du veta vem som är nätägare där du ska bo

Det är nämligen de du ska anmäla din inflytt till. Är du osäker på om det är vi på E.ON kan du ta reda på det här.

Om du har ett anläggnings-ID på ditt nya boende kan du sedan smidigt registrera din inflytt på Mina sidor samtidigt som du registrerar din utflytt. Vi behöver ha din anmälan senast dagen före inflytt.

Om du inte har anläggnings-ID eller kan få det från nuvarande boende kan du uppge dennes namn, adress och eventuellt personnummer till vår kundservice. Då kan de hjälpa dig med anmälan. Du fixar det enklast via vår chatt.

Är din nya bostad frånkopplad

För att vi ska kunna koppla på elen behöver du vara tillgänglig för ett godkännande. Antingen via telefon eller på plats när vår montör kommer ut.

I Stockholm, Örebro och Malmö är mätarna däremot fjärrmanövrerade. Det innebär att du själv slår på brytaren på din mätare. Ibland kan du behöva be din fastighetsägare eller hyresvärd om hjälp.

Att få elen inkopplad på plats samma dag eller utanför ordinarie arbetstid kostar 1 000 kronor i jouravgift.

Flytta in

Det här går snabbt

Först behöver du veta vem som är nätägare där du ska bo. Det är nämligen de du ska anmäla din inflytt till. Är du osäker på om det är vi på E.ON kan du ta reda på det här.

Hör sedan av dig till oss senast dagen före din inflytt. Allt vi behöver för att fixa din flytt är anläggnings-ID eller personuppgifter på den som bor i bostaden nu.

Är din nya bostad frånkopplad

För att vi ska kunna koppla på elen behöver du vara tillgänglig för ett godkännande. Antingen via telefon eller på plats när vår montör kommer ut.

I Stockholm, Örebro och Malmö är mätarna däremot fjärrmanövrerade. Det innebär att du själv slår på brytaren på din mätare. Ibland kan du behöva be din fastighetsägare eller hyresvärd om hjälp.

Att få elen inkopplad på plats samma dag eller utanför ordinarie arbetstid kostar 1 000 kronor i jouravgift.

Flytta ut

Det här går snabbt

Jag vet vem som ska flytta in efter mig

Toppen. Då kan utflytten registreras på dagen och anmälas snabbt och enkelt på Mina sidor.

Jag vet inte vem som ska flytta in efter mig

Om det gäller villa, bostadsrätt eller fritidshus måste du ange vem som flyttar in efter dig. När du har personuppgifterna anmäler du enkelt flytten på Mina sidor.

Bor du i hyresrätt och inte har personuppgifter på den som flyttar in måste du göra din anmälan senast 30 dagar innan utflytt. Det gör du snabbt och enkelt på Mina sidor.

Att tänka på

Den som står på elabonnemanget är betalningsansvarig fram till anmäld flyttdag.

Stäng aldrig själv av strömmen till din mätare. Vi gör en fjärravläsning på flyttdagen och om inflyttande kund saknas frånkopplar vi bostaden. Tänk på att strömmen kan brytas när som helst under den angivna flyttdagen.

I hyresrätter är det ibland fastighetsägaren som ansvarar för att anmäla in- och utflytt till oss. Du ser på Mina sidor om så är fallet där du bor.

Vill du ha hjälp? Hör av dig till oss

020-22 24 24

Flytta med ditt elavtal

Har du redan ett elavtal hos oss kan du så klart ta med det när du flyttar till din nya adress. Allt som krävs är att det är samma person som står på det gamla elabonnemanget som står på det nya. Och att det inte är mer än två månader mellan ut- och inflytt. Om prisläget är fördelaktigt kan du så klart också välja att teckna ett nytt avtal när du flyttar.

Hör av dig till oss så fixar vi det.

Spara pengar - teckna ett avtal

Om du inte gör ett aktivt val när du flyttar kommer du att få ett tillsvidareavtal som kallas Anvisningsel.

Vi rekommenderar att du tecknar ett elavtal istället. Det sparar du pengar på!

Rådgivning och hjälp?
Hör av dig till oss på 020-22 24 24

Teckna avtal själv

Flytta med fjärrvärme eller naturgas

Fjärrvärme

Hör av dig till oss så fixar vi flytten!

020-47 47 27

Naturgas

Läs av gasmätaren på flyttdagen och kontakta oss på något av alternativen nedan.

Tänk på att den som står på abonnemanget är betalnings- ansvarig fram till anmäld flyttdag.

Ladda ned blankett

Vill du ha hjälp? Hör av dig till oss

020-56 56 00

Vill du ha hjälp? Hör av dig till oss

020-22 24 24