Hållbarhet | Brf-en med laddboxar i alla garage - E.ON
apartment up_arrowboka_tidboka_tidcheckmark Imported Layers Copy 3Imported Layers Copy 3close_icon close_iconcontract-details direction error-messagefacebook rorligt_icon copygoogle_plushouse Kalender_24x29Artboard 1 Kalender_24x29Artboard 1 instagram_icon mailmailmap_pin_selected_map_pin Type something Imported Layers Copy 2Imported Layers Copy 2 Imported Layers Copy rabatt_icon Created with bin/sketchtool. radgivning_icon Created with bin/sketchtool. sms_icon Created with bin/sketchtool. Imported Layers 7Imported Layers 7 translate_icontwitteruser-contract vattenkraft_icon copy 3Customization

Laddboxarna ska säkra brf:ens framtid

I augusti slogs det nytt rekord. Enligt elbilsstatistik.se fick Sverige 2 171 nya laddbara bilar. Vid årets slut beräknas det köra 72 000 laddbara fordon på våra svenska vägar och allt tyder på att kurvan fortsätter att gå spikrakt uppåt de kommande åren. Att allt fler kör på el påverkar inte bara vårt klimat i rätt riktning. Behovet av laddstationer ökar lika snabbt, såväl ute på våra vägar som på privata parkeringsplatser. Om utvecklingen fortsätter i samma riktning framöver, vem vill då köpa en lägenhet med en parkering som saknar laddmöjligheter?

– Vi tror att det är en del av framtiden att enkelt kunna ladda sin el- eller hybridbil, säger Nils-Gunnar Holmer från Gästgiveriets samfällighetsförening i Lund.

Smart lösning ger totalkoll på ekonomin

Radhusområdet Gästgiveriet har precis utrustat alla garage med varsin laddbox från E.ON. Nils-Gunnar ansvarade för processen att hitta rätt lösning, ett arbete som drog igång redan för två år sedan.

– Jag såg över möjligheterna att ladda bilarna i respektive garage. Det fanns de som hade laddbara bilar och de laddade via det vanliga eluttaget, och det är inte helt optimalt. Det hände förstås att det small nån säkring. Det var helt enkelt inte förberett för laddning av elbilar, berättar han.

Gästgiveriets mål var att hitta en lösning som innebar att alla skulle kunna ladda sina bilar samtidigt och i respektive garage.

– Vi kollade med flera leverantörer, men den bästa var E.ON. Ekonomiskt, men också för att de kunde erbjuda en lösning som kan läsa av alla laddarna elektroniskt. På så vis har vi koll på den enskilda garageägarens förbrukning. Vi får ut detta i ett Excel-ark och använder det för interndebiteringen.

Var det svårt att få med alla i föreningen på tåget?

– Nej, egentligen inte. Vi hade ett stormöte där vi lade fram alla förutsättningar och det var egentligen inte en enda som opponerade sig. Kostnaden per hushåll blev ungefär 10 000 kronor efter bidraget Klimatklivet. Vi såg att den investeringen kommer att löna sig på sikt. Det kommer höja värdet på våra bostäder, säger Nils-Gunnar och fortsätter:

– Jag tror att inom en snar framtid så har 30–50 procent av våra hushåll en laddbar bil. Om fem–sex år kanske alla har det. Jag själv kör diesel i dag och har lite för ny bil för att byta, men min son kör en Tesla och nu kan han ladda bilen när han besöker oss. Att lägenheter och hus har laddmöjligheter tror jag har stor betydelse för många yngre familjer. Och allt fler kommer ha tjänstebilar som är eldrivna eller hybrider.

Arbetet med installationen, hur gick det?

– Väldigt smidigt. Det var skickliga installatörer som jobbade väldigt snabbt. De fick ju dra nya kablar i garagen, vilket man löste på ett snyggt sätt. Vi fick också förstärka huvudsäkringen och så har laddboxarna monterats i respektive garage.

– Nu är nästa steg för oss att förhandla fram ett riktigt bra elavtal. Vi kommer ju förbruka mer el nu och det ger oss ett bra förhandlingsläge.

Och nästa miljösatsning, vad blir det?

– Här finns några entusiaster som pratar om solceller på taken och på garagen. Vi tar en sak i taget, men självklart är det en intressant idé.

Scrolla upp