Frisörerna som fortsätter utvecklas

Caroline Östlund och Anna-Karin Frank har drivit frisörsalongen Eriksson & Robach i tolv år. För två år sedan beslutade de sig för att se över företagets hållbarhetsprofil. Allt från leverantörskedjorna till elavtalet sågs över. 

- Elavtalet var faktiskt det första vi bytte när vi gick igenom vad vi kunde göra för att vässa vår hållbarhetsprofil, säger Caroline Östlund. Att byta till förnybar el var ett snabbt och enkelt steg att ta.

Det var också en klok start givet att så mycket på salongen använder elektricitet. 

- Man tänker kanske inte på det men vi är i högsta grad beroende av elektricitet. Till exempel så tvättar vi flera maskiner om dagen och torktumlar. 

Den mer uppenbara energianvändningen går såklart till fönarna, platt- och locktänger, rakapparater och självklart: upplysningen av lokalen. Till salongen har Caroline och Anna-Karin anlitat en prisbelönt ljusdesigner som gjort ett gediget jobb för att säkerställa att lokalen lyses upp på rätt sätt för alla hårfärger, och alla lampor är LED. 

Frisörer som funderar på elavtalet i sin studio

Det var när Caroline och Anna-Karin började fundera på hur de i sin verksamhet kunde göra skillnad i klimatomställningen som idéen om att gå igenom salongens hållbarhetsprofil kom. Förutom att ändra elavtalet till förnybar energi och byta alla lampor till LED granskade de alla leverantörers profiler för att säkerställa att hela kedjan fram till kundens klippning bygger på hållbara val. 

- Det kändes viktigt för oss att göra något. 

Själv har Caroline nyligen flyttat ut till en gård på landet och flytten har varit ögonöppnande när det kommer till energiförbrukning. 

 - Jag är inne och kikar i Mitt E.ON varje dag. Mitt E.ON hjälpte oss faktiskt att upptäcka att det var något fel med vår jordvärme. 

Även på salongen har man tillgång till Mitt E.ON. Men då huset är relativt nybyggt har inte svängningarna märkts av fullt så mycket. 

- En nyckel verkar vara att ha det välisolerat. Jag tror man tjänar mycket på att ha en modern lokal men man måste såklart göra vad man kan själv för att hålla nere kostnaderna.

Frisör kollar elavtalet i appen

Fördelen med att ha E.ON som energipartner har varit att det är lätt och smidigt. Till exempel finns allt kopplat till lokalens energiförbrukning samlat på ett och samma ställe och Caroline och Anna-Karin konstaterar att de värderar att ha en smidig lösning. Det ger helt enkelt mer tid över till verksamheten. 

Engagemanget för salongen märks på flera sätt. Kunderna erbjuds kaffe eller te och en chokladbit – allt fairtrademärkt och godkänt efter genomgången för att öka företagets hållbarhetsprofilering – stämningen är varm och det hörs skratt borta från hårtvätten. 

- Vår vision är att alltid leverera den högsta kvalitén till kunderna. Vi vill ge en upplevelse från början till slut och en avkopplande stund - och såklart att håren ska vara i toppklass.

- Och så vi vill fortsätta utvecklas. Vi hittar på jättemycket tillsammans. Har massor med kurser och ser till att personalen har möjlighet att utbilda sig mer hela tiden.

Att vara en attraktiv arbetsgivare är ett viktigt mål för Eriksson & Robach. Medan många frisersalonger består av hyrstolar för frisörer som är egenföretagare, är alla hos Eriksson & Robach anställda. 

- Det är jätteroligt att kunna vara en personalstyrka där alla jobbar mot samma mål, säger Caroline och fortsätter: Att fortsätta vara en attraktiv arbetsgivare var också något vi hade i åtanke när vi valde att gå igenom företagets hållbarhetsprofil.