Innovation | Hur gör man el intressant? - E.ON
apartment up_arrowboka_tidboka_tidcheckmark Imported Layers Copy 3Imported Layers Copy 3close_icon close_iconcontract-details direction error-messagefacebook rorligt_icon copygoogle_plushouse Kalender_24x29Artboard 1 Kalender_24x29Artboard 1 instagram_icon mailmailmap_pin_selected_map_pin Type something Imported Layers Copy 2Imported Layers Copy 2 Imported Layers Copy rabatt_icon Created with bin/sketchtool. radgivning_icon Created with bin/sketchtool. sms_icon Created with bin/sketchtool. Imported Layers 7Imported Layers 7 translate_icontwitteruser-contract vattenkraft_icon copy 3Customization

Hur gör man el intressant?

Det personliga elbolaget som utmanar marknaden.

De ville hitta ett nytt sätt att köpa och sälja el. Men möttes av blygsam entusiasm. Ett år senare kan du få din el direkt från en producent nära dig. Åsa och Fredrik driver Sveriges mest personliga elbolag.

Ingen bryr sig om el. Det förstod Åsa Bornander och Fredrik Ringström snabbt när de började prata med folk om sin idé ”ett Halebop för energibranschen”. De visste inte hur, bara att de ville göra något nytt, digitalt och grönt. Men intresset var svalt. Svaret på tiotusenkronorsfrågan ”vad tillför vi egentligen?”, var hopplöst långt borta.

Åsa och Fredrik pratar nästan i mun på varandra, när de rusar in på E.ONs huvudkontor i Malmö. De har precis varit på lunch och har mycket att prata om – och göra. Om bara en månad vet de hur framtiden blir för deras elbolag Verve, som de arbetat med i drygt ett år.

– Just nu håller vi på för fullt med att sammanställa våra erfarenheter, för att se vilken väg vi ska ta. Sedan får vi se vad som händer, säger Åsa.

– Men vi ser ljust på framtiden, tillägger hon med ett brett leende.

Lyckats göra el lite intressantare

Tillbaka till hösten 2016. Åsa och Fredrik jobbade på samma avdelning på E.ON, men inte ihop. Båda drivs av viljan att förändra och tar gärna initiativ för att få saker att hända. Sagt och gjort. Våren innan sökte de till E.ONs acceleratorprogram :agile, utan att egentligen ha en färdig idé, bara en tanke om att starta en helt ny typ av elbolag. De blev antagna och nu var det alltså dags att börja jobba.

– Hela poängen med :agile är att testa sig fram. Därför ändrades vår idé under tiden. När vi pratade med folk insåg vi att våra idéer inte var tillräckligt intressanta. Vi ville göra något eget och inte vara ett av hundratals andra elbolag. Men vad skulle vi tillföra, säger Åsa.

– Vi satt där i ett deppigt källarrum och kände att vi kört fast. Nu lägger vi ner, berättar Fredrik vidare.

– Men samma kväll messade Åsa mig: det finns ju många som gör sin egen el. Varför inte lyfta fram dem? Jag var skeptisk först. Ingen annan gör det, så var det ens möjligt?

Det var det. Verves affärsmodell går ut på att kunderna kan köpa sin el direkt från producenten. Det kändes sympatiskt och nytt, tyckte Åsa och Fredrik. Dessutom passar det bra in i tiden, med en stark trend kring både närproducerat och delningsekonomi.

– Vi testade idén på kunder och fick genast bättre respons. Vi märkte att vi lyckats göra el lite intressantare, säger Fredrik.

Producenterna är hjältar

– Istället för att sälja el på vanligt sätt, fokuserar vi på de som producerar sin el och låter pengarna gå till dem. De är ofta lantbrukare och idealister som vill ta vara på jordens resurser. De är faktiskt hjältar. Som kund får du din el som vanligt. Samtidigt bidrar du till att skapa mer förnybar energi, men också till samhället i din närhet. Och det är enkelt! Att vara hållbar måste vara det. Bara genom att kolla på Netflix eller ladda mobilen, gör du något bra, förklarar Åsa.

Att delta i :agile beskriver Fredrik som några av de bästa och värsta dagarna i sitt liv. De blev ständigt utmanade av sina mentorer och lärde sig samtidigt mycket på vägen. Skillnaden mot att jobba i ett stort bolag som E.ON är enorm.

– Det är ju bara vi två, så vi måste göra allt själva. Men vi får också bestämma allt själva. Vi är bra på att stötta varandra när det är jobbigt också, säger han.

– Vi har fått massor av stöttning från E.ON med, flikar Åsa in.

– Alla här har varit väldigt engagerade, velat hjälpa till och haft tålamod med våra dumma frågor. Vi känner att vi kan föra tillbaka kunskap till E.ON också. Framförallt kan företaget dra nytta av det här sättet att jobba, att testa saker snabbt.

Målet är att göra något bra och ha roligt

Men framtiden då? Den som avgörs om en månad. Åsa och Fredrik hoppas på en fortsättning tillsammans med E.ON på något sätt.

– Det finns ju en anledning till att vi jobbar här. Vi gillar E.ON. Här finns alla möjligheter att göra roliga saker. Det är många som vill förändra och har massor av engagemang och idéer, säger Åsa.

– Även om vi bestämmer oss för att inte gå vidare med Verve, har vi lärt oss massor. Och målet har hela tiden främst varit att göra något bra och ha roligt.

Scrolla upp