Hållbarhet | Lättare att ta elbilen genom Sverige - E.ON
apartment up_arrowboka_tidboka_tidcheckmark Imported Layers Copy 3Imported Layers Copy 3close_icon close_iconcontract-details direction error-messagefacebook rorligt_icon copygoogle_plushouse Kalender_24x29Artboard 1 Kalender_24x29Artboard 1 instagram_icon mailmailmap_pin_selected_map_pin Type something Imported Layers Copy 2Imported Layers Copy 2 Imported Layers Copy rabatt_icon Created with bin/sketchtool. radgivning_icon Created with bin/sketchtool. sms_icon Created with bin/sketchtool. Imported Layers 7Imported Layers 7 translate_icontwitteruser-contract vattenkraft_icon copy 3Customization

Nu blir det lättare att ta elbilen genom Sverige

Många privatbilister som har en elbil laddar bilen hemma eller på jobbet, och de företag som har elektriska fordonsflottor har oftast också laddstationer uppsatta där de kan ladda bilarna när de står parkerade.

Men ibland är det dags för en längre resa, kanske till och med en semesterresa genom Sverige. Funkar det verkligen att åka elbil då, utan att behöva stanna i parti och minut?

Laddstolpe på gata vid spårvagn.

Javisst, är det enkla svaret. Dagens elbilar har en räckvidd på runt 30 mil, och med de bilar som släpps inom ett par år kommer du troligtvis 50 mil innan du behöver ladda. Och säg den som orkar åka så långa sträckor utan en paus.

Snabbladdare var sjunde mil

Redan i dag finns det 5 874 publika laddpunkter i Sverige, och antalet växer hela tiden. Även utanför Sveriges gränser finns det laddpunkter längs vägarna, vilket gör det fullt möjligt att ta elbilen på Europasemester. E.ON har laddstationer i stora delar av Europa. Ett samarbete mellan oss och OKQ8 gör att det blir ännu lättare att ladda elbilen, både längs vägen och i städerna.

Laddstolpe framför byggnad.

– Laddnätverket växer hela tiden i takt med att antalet elbilar ökar och i takt med ett ökat stöd för att bygga laddinfrastruktur i Sverige. Mellan Malmö – Oslo, Malmö – Stockholm och Stockholm – Oslo har vi snabbladdare ungefär var sjunde mil, säger Karin Waldén, affärsutvecklingschef för e-mobility hos oss på E.ON.

Ladda elbilen på en kvart

Sedan starten 2017 har ett stort antal laddare etablerats på OKQ8:s stationer, och ett långsiktigt mål är att det ska finnas på de stationer där det är relevant.

– I dagsläget har vi 350 bemannade och lika många obemannade stationer. Det kommer att vara en del ultraladdare, men i många fall kommer det att ta 15 – 20 minuter att ladda sin bil och då är det kanske mer attraktivt att göra det där du kan gå in och ta en kopp kaffe och en smörgås, gå på toaletten eller läsa en tidning i vår lounge under tiden, säger Andréa Haag, direktör för hållbarhet och nätverk på OKQ8.

Andréa Haag, direktör på OKQ8.

Satsningen är ett steg närmare en fossilfri fordonsflotta där både Sverige, Danmark och EU har som mål att vi ska vara 2030.

– Det handlar om utvecklingen på marknaden. Vi ser att trycket på elbilar och laddstolpar är stort och etableringskurvan är väldigt brant. Det tåget vill vi vara med på. Vi är måna om att framtidssäkra vår affär, och då tror vi att laddstolpar till elbilarna kommer att vara en del i det som gör att kunderna kommer fortsätta att komma till oss även framöver, säger Andréa Haag.

– Laddnätverket är viktigt utifrån ett samhällsperspektiv eftersom elen också är jätteviktig i omställningen till fossilfrihet. Vi på E.ON kan elen och där kan vi bistå med vår expertis och hjälpa OKQ8 med ytterligare ett fossilfritt alternativ på deras stationer, säger Fredrik Åkesson, försäljningschef för e-mobility på E.ON.

Fredrik Åkesson, försäljningschef för e-mobility på E.ON.

55 000 biogasbilar i Sverige

Sedan tidigare är OKQ8 och E.ON, som är den största aktören för biogas till fordon i Sverige, partners inom biogas med möjlighet att tanka biogas på 27 drivmedelsstationer. Medan vissa undrar vad som hände med biogasen menar Fredrik Åkesson att marknaden är större än många tror.

– Biogasen har puttrat på i många år. Volymen gas som vi säljer på OKQ8:s mackar motsvarar ungefär 13 000 gasbilars årsförbrukning, och det finns ungefär 55 000 gasbilar i Sverige. Priset för en biogasbil är motsvarande som för en bensin- eller dieselbil och biogasen är billigare att tanka.

”Väldigt bra lägen”

Både Andréa och Fredrik tror att både el och biogas bara är en del av en palett av fossilfria drivmedel som kommer att erbjudas på macken i framtiden, och att framtiden för både el- och biogasbilar är ljus. Många politiska styrmedel de senaste åren pekar mot både biogas och el, som exempelvis bonus malus.

Laddstolpe i stad.

– Och tittar vi på miljöozoner så pekar man väldigt tydligt på att det är el- och gasbilar som får köra där. Ur E.ONs perspektiv är det väldigt kul eftersom just gas och el är de drivmedel som vi har satsat stort på. OKQ8 har väldigt bra lägen runt om i landet där vi tillsammans kan göra det lättillgängligt för bilisterna och underlätta för dem att köra fossilfritt, säger Fredrik Åkesson.

– Det handlar om att accelerera ytterligare så att kunden väljer oss även framåt. Det är kunden som väljer, de måste vrida på ratten för att komma till oss, än så länge. Sedan blir det kanske självkörande bilar, och då får vi försöka styra på något annat sätt så att bilarna kommer till oss, avslutar Andréa Haag.

Scrolla upp