Ledaren | Marc Hoffmann - E.ON
apartment up_arrowboka_tidboka_tidcheckmark Imported Layers Copy 3Imported Layers Copy 3close_icon close_iconcontract-details direction error-messagefacebook rorligt_icon copygoogle_plushouse Kalender_24x29Artboard 1 Kalender_24x29Artboard 1 instagram_icon mailmailmap_pin_selected_map_pin Type something Imported Layers Copy 2Imported Layers Copy 2 Imported Layers Copy rabatt_icon Created with bin/sketchtool. radgivning_icon Created with bin/sketchtool. sms_icon Created with bin/sketchtool. Imported Layers 7Imported Layers 7 translate_icontwitteruser-contract vattenkraft_icon copy 3Customization

Marc Hoffmann

Vi ska bli en integratör av nya energislag. Ett energins internet.

Klockan är 8.30 och det doftar kaffe i startup-huset Minc i Malmö. Folk kliver in, tar av sig skorna, tassar runt, kollar det sista i datorerna, småpratar. Förväntan i luften. Vår acceleratorverksamhet :agile, som stöttar och finansierar spännande startups, ska ha stormöte.

– God morgon, får jag börja med att säga några saker, frågar en av männen i V-ringad tröja och bara strumplästen.

Det är Marc Hoffmann, vd på E.ON, som berättar om ledstjärnan Helt hundra 2025: att ställa om till en verksamhet med 100 procent förnybar och återvunnen energi.

Här finns en grupp som utvecklar digitala verktyg för att underlätta byggandet av hållbara städer. Ett annat projekt är Flow loop, som återbrukar 85 procent av duschvattnet i hemmen. Plötsligt blir vd:n invecklad i ett samtal om duschhandtag och fuktspärrar.

Vi på E.ON Sverige genomgår just nu en omvandling från traditionellt kraftbolag till kundanpassad, hållbar verksamhet. Det måste genomsyra hela organisationen.

– Det finns inte längre ett ”one size fits all”, avslutar Marc mötet. Vi kan inte lyckas utan hjälp från er. De idéer som hittills har kommit fram från :agile är en viktig del av vår succé.

Sveriges elsystem är i grunden byggt för att energi ska produceras storskaligt med vattenkraft och sedan tryckas ned över landet. Men nu krävs en väldig omställning inför en nära framtid med avsevärt mer förnybara och återvunna energiformer, med elbilar, solceller och lokala mikronät, när var och en ska kunna mata in el i nätet överallt i Sverige. Detta kräver en kostsam framtidssäkring av elnätet. Vi har under de senaste åren investerat mer i nätet än vi tjänat på det, och är en av landets största investerare i kommunerna samtidigt som vi skapar arbetstillfällen.

Som stor organisation är vi på E.ON vana vid väldiga investeringar som ger ett jämnt kassaflöde. Så fungerar inte de nya marknaderna för solceller och e-mobility.

– Vi måste bli snabbare och ha en helt annan ambitionsnivå, också på individnivå.

Marcs uppgift är att vrida fokus, från de stora anläggningarna mot ett kundstyrt, flexibelt bolag.

– Vi måste vara passionerade. Får vi klagomål ska vi ge ett seriöst svar. Vår produkt är svår att ta på. Vi måste bli bättre på att berätta om vad vi gör, säger Marc, som inte drar sig för att personligen ringa upp kunder och reda ut problem.

"En kund var besviken och ville lämna oss efter åtta år. Jag pratade med honom i en timme. Vi redde ut problemen."

Kunderna har tagit makten

Bakom ratten i laddhybridbilen, på väg till nästa möte, berättar Marc om sin tyska bakgrund. Han växte upp med två syskon i Wesel nära holländska gränsen. Mamman var hemmafru, pappan försäljningschef på ett företag som sålde sandprodukter, en stor export från det området. Familjelivet var inbjudande, antagligen var det där Marc lärde sig trivas med människor.

– Mina föräldrar tyckte om att det hände saker hos oss och det var ofta öppet hus. Vi hade familjeträffar, sommarfester och vinterfester.

Under 15 års tid spelade Marc mycket tennis och drömde om att bli en ny Boris Becker. Han läste till civilekonom i Essen, praktiserade på investmentbanker och byggföretag, pluggade ett halvår i London och jobbade sedan på stora tyska företag. Framåtdrivet, ”jag ville ha bra namn i min cv”, balanserades hela tiden av en känsla för det viktiga i samspelet mellan människor.

– Jag var mer mån om vänner och ville bilda familj och vara med den. Jag drömde inte alls om den karriär jag befinner mig i nu, säger han och parkerar utanför Heleneholmsverket mitt i Malmö, ett kraftvärmeverk av den äldre skolan.

Verket, från 1960-talet, är i dag naturgasdrivet och för länge sedan uppdaterat med effektiv rökgasrening. Marc håller en dragning i kraftverkets lunchrum om E.ONs position och omorganisering.

– Tycker ni att något är helt åt skogen, säg till! Det ska vara en dialog.

Marc vill skapa den bästa organisationen, medan gänget här är experter på sina verkligheter: gasturbiner, hetta, ström, säkerhet, rening.

"Vi kommer att se öar av mikronät, områden med solceller och vind, stora investeringar i solenergi. Nya slags elmätare visualiserar elförbrukningen. Vi kör elbilar."

Marc berättar vidare om megatrender så som miljöförändringar och de växande svenska storstäderna, om internets påverkan på oss och vårt beteende som kunder. Han målar upp en vision av en mycket mer elektrifierad framtid.

– Vi kommer att se öar av mikronät, områden med solceller och vind, stora investeringar i solenergi. Nya slags elmätare visualiserar elförbrukningen. Vi kör elbilar.

Marc pratar om always on-strategin. När kunderna har tagit makten via sociala medier måste vi finnas tillgängliga där, 24 timmar om dygnet.

– Våra tjänster och produkter måste utvecklas tillsammans med kunderna. Har ni synpunkter, frågor?

Marc drar i den lite blyga tystnaden. Kraftveteranerna träffar en tysk-svensk ny chef som håller på att bli varm i kläderna, men som möter verksamheten med ödmjukhet och visioner. Frågor ställs om konkurrenterna, om investeringarna som krävs för helt förnybar och återvunnen energi 2025, speciellt här i det gamla verket.

– Viljan att investera i nya affärer finns, säger Marc. Vi måste växa och samtidigt förbättra vår prestanda. Jag tror att vi klarar det.

Ett hållbart vardagsliv i ett nytt hemland

Vid halvsjutiden kör Marc hemåt till Lomma, en liten bit utanför Malmö, där han bor med sin hustru Tanja och deras två barn.

– Tanja är min drivkraft. Jag såg henne första gången när jag var 16 och hon 17. Det tog två år innan hon ens såg mig. Sen blev vi ett par.

Hon är civilekonom och revisor, arbetar deltid som redovisningskonsult, men är också aerobicsinstruktör och har utvecklat sin egen variant av barndans.

– Alla barn i Lomma känner Tanja.

Familjen kom till Lomma första gången 2007 när Marc började arbeta för E.ON Sverige. Han visste inget om Sverige, men Tanja hade arbetat i Stockholm och beskrev landet som innovativt, öppet, lugnt, balanserat och mysigt med alla ljus på vintern. Han skrev på kontraktet utan att ha varit här.

– Vi fick en bra känsla. Det var spännande att se skillnaderna mellan den tyska och den svenska kulturen.

Paret hade små barn och mötte den svenska barnavården, dagis och skola. När Marc bytte arbete till E.ON i Tyskland igen 2014 bodde Tanja och barnen kvar i Sverige. Vardagarna och kompisarna i Lomma var viktiga.

– ”Lycka till med veckopendlingen, men vi stannar här”, sa de bara, skrattar Marc.

I tre år reste han mellan Lomma och Essen men saknade familjen. I våras blev han ny vd för E.ON Sverige.

– Sverige är vårt hem och jag vill stanna här.

Marks hållbara vanor

  • Så lite som möjligt i hemmet och vardagslivet ska gå till spillo.
  • Handlar främst hållbara produkter och aldrig för mycket.
  • Ställer om familjens färdmedel och transporter till hållbarhet.

Alla är revolutionärer

En artikelserie om människorna som ska göra världen hållbar igen. Visst är du en av dem?

Citybon

Textilkonstnären Sarah Nakiito vill med afrikanska tyger och ett slow fashion-tänk utmana bilden av skandinavisk hållbar design.

Sarah Nakiito

Miljöprofessorn

Naturgeografen och miljödirektören Johan Kuylenstierna tror på människans förmåga att rädda planeten.

Johan Kuylenstierna

Tänkaren

Som en av hjärnorna bakom Hans Roslings berömda metoder för att redovisa fakta gör Anna Rosling Rönnlund världen mer begriplig.

Kommer den 1 juni.

Scrolla upp