Elbil | Uniti bjuder på förnybart bränsle i 5 år - E.ON
apartment up_arrowboka_tidboka_tidcheckmark Imported Layers Copy 3Imported Layers Copy 3close_icon close_iconcontract-details direction error-messagefacebook rorligt_icon copygoogle_plushouse Kalender_24x29Artboard 1 Kalender_24x29Artboard 1 instagram_icon mailmailmap_pin_selected_map_pin Type something Imported Layers Copy 2Imported Layers Copy 2 Imported Layers Copy rabatt_icon Created with bin/sketchtool. radgivning_icon Created with bin/sketchtool. sms_icon Created with bin/sketchtool. Imported Layers 7Imported Layers 7 translate_icontwitteruser-contract vattenkraft_icon copy 3Customization

Ny svensk elbilstillverkare bjuder på förnybart bränsle i fem år

En elbil för stadsmiljö som kan laddas helt sladdlöst, inklusive fem år gratis solenergi. Det är premissen för den svenska elbilstillverkaren Uniti, som gör sig redo att rulla ut sin första modell.

En eldriven stadsbil i premiumsegmentet. Så beskriver Uniti själva sin omskrivna elbil. Det svenska företaget är baserat i Lund och drog ifjol in 11,6 miljoner kronor via crowdfunding från 570 investerare i 48 länder, i syfte att bygga en prototyp. Sedan dess har mycket hänt. I dag förbereder Uniti serietillverkning av sin första modell.

Albin Wilson, som är art director på Uniti, berättar att idén bakom satsningen är att revolutionera den traditionella synen på bilar.

– Om du tittar på en bil i dag ser den i princip likadan ut som den gjorde för femtio år sedan. Vi vill skapa en helt ny typ av bilformat. Det handlar inte bara om att byta ut bensin- eller dieselmotorer mot elmotorer, utan om att designa om bilen från botten upp.

Fem års bränsle ingår

För Uniti stannar inte frågan om hållbarhet vid att erbjuda eldrivna fordon. Vilken typ av el som driver bilen är minst lika viktigt för företaget. Därför har de inlett ett samarbete med oss på E.ON för att förse sina kunder med el från solenergi, så att deras fordon kan köras helt förnybart.

– Detta ligger helt i linje med vår profil: nytänkande och förnybart, säger Karin Waldén, ansvarig för eMobility på E.ON.

– Det ingår fem års bränsle vid köpet av en bil från oss. Då är det alltså bara förnybar el. I och med att bränslet är gratis i fem år blir det mycket enklare att räkna på vilka kostnader det faktiskt innebär att skaffa elbil i jämförelse med en traditionell bil, säger Albin Wilson.

Inga knappar eller spakar

En lättare bil och en unik förarmiljö, i kombination med mjukvara i absolut framkant, är ytterligare områden som särskiljer Uniti.

– Bilen kommer bland annat med ett löstagbart batteri som man kan ta med sig hem, till ett café eller jobbet och ladda i ett vägguttag. Det räcker 30 kilometer och är litet som en portfölj, säger Albin Wilson.

I förarkabinen vill Uniti röra sig ifrån de traditionella spakar, knappar och vred som än i dag är standard i de allra flesta modeller.

– Vi vill satsa på datorkraft istället för hästkraft, berättar Albin Wilson. Här finns en touch-display istället för knappar, som du interagerar med. Vi har även utvecklat ett helt nytt styrkoncept som innebär en ny form av interaktion med vägbanan. Med en joystick i varje hand styr du såväl hastighet som riktning. Vi ser det som mer intuitivt än ratt, pedal och växel, men självklart kan du få en traditionell ratt om du föredrar det.

Målet är en självkörande bil

Den mjukvara som modellen kommer med, där även ett omfattande kamerasystem finns implementerat, kommer över tid att vidareutvecklas till autonoma system.

– Målet är självkörande system som kan vara på plats i takt med att lagstiftningen tillåter det. Datorkraften finns redan, det är bara mjukvaran som måste adderas, säger Albin Wilson.

Ytterligare en innovation som underlättar för framtida köpare är induktionsladdning. Du kör bara upp på din parkering och ställer bilen, så börjar den ladda från marken via induktion. Köpare kommer även ha möjlighet att addera en liten solpanel på taket, som kontinuerligt laddar bilen.

Fullspäckad flaggskeppsmodell från 200 000 kronor

Under 2019 kommer de första Uniti-bilarna att rulla ut på gatorna. Den initiala planen ligger mellan 20 000 och 50 000 exemplar.

– Volymerna beror lite på hur många förbeställningar vi får, produktionen är skalbar. Man kan beställa redan nu på vår hemsida och vi har runt 1 000 förbeställningar i dagsläget.

Priset startar på 145 000 kronor för den första modellen, som då kommer att vara tvåsitsig. Det kommer även finnas en version från 200 000 kronor med alla tekniska lösningar i sig, en fullspäckad flaggskeppsmodell.

Scrolla upp