Malmös revolutionärer | OurGreenCar - E.ON
apartment up_arrowboka_tidboka_tidcheckmark Imported Layers Copy 3Imported Layers Copy 3close_icon close_iconcontract-details direction error-messagefacebook rorligt_icon copygoogle_plushouse Kalender_24x29Artboard 1 Kalender_24x29Artboard 1 instagram_icon mailmailmap_pin_selected_map_pin Type something Imported Layers Copy 2Imported Layers Copy 2 Imported Layers Copy rabatt_icon Created with bin/sketchtool. radgivning_icon Created with bin/sketchtool. sms_icon Created with bin/sketchtool. Imported Layers 7Imported Layers 7 translate_icontwitteruser-contract vattenkraft_icon copy 3Customization

”Att utveckla ett företag och få det att funka är som vuxen-Lego”

Från fossila lyxkärror till grön fordonspool. OurGreenCar tar med sitt hyrsystem ett smart kliv för att rädda planeten.

– Det är en väldigt speciell känsla att faktiskt ha börjat dra sitt strå till stacken för ett bättre klimat och en bättre miljö, säger Kenneth Falk, en av de tre gröna grundarna, och svänger i väg med en splitter ny Fat­glider X, en Malmö­byggd elscooter.

– Jag har kört många motorcyklar och den här är riktigt trevlig, skrattar han och glider vidare i universitetskvarteren med kompanjonerna Thomas Droben och Magnus Jönsson i hälarna.

Det är en sensommardag, tröjor, shorts och keps och varma vindar överallt. Kavajerna hänger kvar hemma.

»Miljövänliga mobilitetslösningar« står det på OurGreenCars hemsida. Vad handlar det om? Rent konkret hyr företaget ut eldrivna bilar, cyklar och scooters via ett smart appsystem. I stället för att sprida ut bilarna skräddarsyr man pooler till slutna grupper.

– Det ska inte vara svårt och det är anpassat till dem som ska hyra: privatpersoner, företag och bostadsrättsföreningar, förklarar Kenneth, som är företagets säljare.

Han har sålt bra. I våras skrev OurGreenCar ett tioårigt avtal med Skanska. Även Riksbyggen har nappat på idén och fick sina gröna bilar i slutet av sommaren. I september blev det dessutom klart att E.ON investerar i företaget och blir delägare. Inte dåligt marscherat för en idé som kom på fötter i februari.

En grön idé kommer till liv

Kenneth, Thomas och Magnus är skolkompisar och pratar oavbrutet om firman, detaljer, tidpunkter, möten som ska bestämmas, men plötsligt ploppar det upp skolminnen och skoj om det sköna med urtvättade rocktröjor.

De har roligt på jobbet. De är entreprenörer med en säregen drivkraft att starta något och utveckla det, som när man var liten och skrek: »Vad ska vi leka i dag?« Fast detta är på riktigt.

– Att starta företag, utveckla dem och få dem att funka, det är som vuxen-Lego, eller som att bilda ett popband. Man gör sin grej. Det är inte pengarna som får en att stiga upp på morgonen, säger Magnus, som är teknisk expert och systemsnille på firman.

Tre av grundarna går i grön korridor.

Kenneth svänger runt med elscootern och tillbaka till Minc, det nu 15-åriga startuphuset som drogs i gång av Malmö Stad för att driva företagsutveckling. Lokalerna är en färgstark mix av kontor, fik och pingisbord.

– Varning för mediokert kaffe, men det är vårt främsta drivmedel, säger Kenneth.

Här huserar också E.ON :agile, en accelerator där små företag med pigga idéer får hjälp att utvecklas, dels med pengar, men också med tvåårig experthjälp, kontakter och nätverksbyggande.

– En crashcourse i entreprenörskap, säger Magnus.

En tuff tillvaro som startup

Magnus fick de första tankarna om en miljövänlig fordonspool. Vardagsresorna i bil till och från jobbet är nämligen en stor miljöbov. De allra flesta bilar står stilla och kostar därmed bara pengar.

– Det sägs att 95 procent av alla bilar står stilla 95 procent av sin tid, berättar Kenneth.

I det långa loppet handlar det också om att få oss att tänka nytt och börja leva i delningsekonomin. Du behöver inte äga, bara använda det du behöver.

– En fossilbil kan aldrig bli helt ren, men elbilar har potentialen att bli det. Forskningen är snabb, nya generationer av batterier kommer ständigt. Vi befinner oss ju bara i födelsen av elbilens era, säger Magnus.

Han står för den tekniska biten, byggde upp det digitala systemet och anpassar bilarna till appen. Han jobbar också halvtid med sin egen digitalbyrå On A Wednesday Afternoon. Thomas håller sig ännu en smula i bakgrunden. Han arbetar på ett annat företag, men har tänkt att gå in i OurGreenCar när nya finansieringar går i lås.

Kenneth Falk, Magnus Jönsson och Thomas Droben i full fart med jobbet.

Firman står inför det knepiga andra steget, då deras startup ska få fäste, spridas till nya kunder och få i gång kassaflödet. Det är ofta där många unga företag faller. 

– Folk har ofta ingen aning om hur hårt man jobbar och hur svårt det kan vara att leva utan lön under långa perioder, säger Thomas, som ändå är positiv.

– Man måste titta på spänningen, på det som väntar runt hörnet. Vi har ett skönt team, det är avgörande.

Från Lamborghini till elscooter

Kenneth är den ende hittills som arbetar på heltid med OurGreenCar. Han tycks ha en medfödd känsla för att få folk entusiastiska.

– Jag har alltid brunnit för försäljning och sålde flest Bingolotter på brottningsklubben redan när jag var tio.

Hans första kärlek var bilar och han brukade gå med sin pappa på en utställning på Autoropa i Arlöv – återförsäljare för Ferrari.

– Här ska jag jobba en dag, sa Kenneth storögd.

Efter en telekomutbildning i Lund blev han belönad försäljare. Han seglade upp, blev teamleader och sedan vice försäljningsdirektör, men ledsnade.

När Autoropa sökte säljare blev Kenneth headhuntad och blev ansvarig för märken som Jaguar, Porsche och Lamborghini.

– Men någonstans blev också det vardagligt. Jag fick testa alla drömbilar och passionen övergick till att bara vara ett bra jobb.

Kenneth Falk på Our Green Car.

Två saker fick honom att byta till den gröna banan. När hans dotter berättade att hennes kompisar sa att bilarna pappan sålde inte var bra för miljön fick han sig en tankeställare. Han hade också lovat sig själv att jobba i egen regi. Just då ringde Thomas. Perfekt tajming. Kenneth köpte idén om OurGreenCar omedelbart. Tankarna började snurra. Han jobbade parallellt, satt och spånade med datorn på tidiga morgnar, luncher och kvällar. Så växte OurGreenCar fram.

Grannarna på Kenneths gata hemma i Bunkeflostrand undrade kanske över hur det gick för honom när han plötsligt sålde sin Maserati och i stället trampade i  väg på en hoj varje morgon. Konkursläge? Tvärtom.

– Jag mår mycket bättre med det här, säger Kenneth och ställer motvilligt ifrån sig Fatglidern.

Dags att jobba vidare. Grönt ljus och fast forward.

Så förnya vi Sverige

Vår vision är att all energi vi levererar ska vara förnybar eller återvunnen till 2025. Se hur långt vi har tagit oss hittills, både i Malmö  och i hela Sverige

Kenneths hållbara vanor:

  1. Cyklar till och från jobbet sedan i våras, 20 km per dag blir det!
  2. Kolsyrar eget vatten/läsk, sparar otroligt mycket pet-flaskköp i familjen.
  3. Börjat odla egna grönsaker i trädgården. Mer blir det, smakar godare än allt annat!
Scrolla upp