100Koll Created with bin/sketchtool. boka_tid Created with Sketch. boka_tid Created with Sketch. Imported Layers 3 Created with Sketch. customer-service Created with bin/sketchtool. direction Created with Sketch. electric-car Created with bin/sketchtool. facebook Created with Sketch. google_plus Created with Sketch. instagram_icon Created with Sketch. interruption-electricity Created with bin/sketchtool. interruption-gas Created with bin/sketchtool. interruption-general Created with bin/sketchtool. interruption-heat Created with bin/sketchtool. invoice Created with bin/sketchtool. mail Created with Sketch. mail Created with Sketch. map_pin_selected_ Created with Sketch. map_pin Created with Sketch. map Created with bin/sketchtool. move-house Created with bin/sketchtool. sales Created with Sketch. sign-up Created with bin/sketchtool. solar-panel Created with bin/sketchtool. Imported Layers 7 Created with Sketch. Imported Layers 7 Created with Sketch. sustainability Created with bin/sketchtool. translate_icon Created with Sketch. twitter Created with Sketch.

Pizzerians miljöval gav tio procent ökad omsättning

Pizzeria Neptuns ägare Tomas Simonsson bekymrade sig som så många andra för miljön och för barnens framtid. Så han började baka pizzorna med el från vindkraft, vilket dessutom gav bättre affärer. Omsättningen ökade med tio procent.
– Kunderna blev jätteglada, jag blev förvånad över reaktionen, säger Tomas Simonsson.

I tio år har Tomas drivit Pizzeria Neptun i gamla stan i Norrköping, ett stenkast från Motala ström.
– Jag jobbar med glädje. Kunderna är glada och vi har många stamgäster.
Hans recept för framgång är att aldrig tumma på kvaliteten.

– Att ha rätt råvaror är jätteviktigt, säger han. Vi kör med äkta skinka, oxfilé och handskalade räkor. Våra gäster är unga och gamla och från många delar av staden; Skarphagen, Hågeby och Klockaretorpet. De käkar här en gång och sedan är de fast.

Allt startade med ett miljöval 

Enligt Tomas är menyns starkaste kort Torino, med skinka, champinjoner och räkor. Sedan i somras hittar vi även Vindkraftspizzan, nummer 56 i listan – utsedd efter en tävling på webben. Vinnarbidraget Gy av Alen Cerimpasic innehåller oxfilé, champinjoner, jalapeños och piri piri-sås. Pizzan var en del av kampanjen i samarbete med E.ON där cirka 2 000 slices delades ut i staden tillsammans med budskapet att utan el från vindkraft hade de smaskiga bitarna aldrig blivit till. Foldrar, hemsidor och annonser spred ordet.

Allting startade med att Tomas gjorde ett miljöval, valde ett vindavtal från E.ON och fick ett inramat miljöintyg att hänga upp på väggen.

Man kan inte bara tänka på sig själv. Vi måste tänka på miljön och på våra barn. Vindkraft är bra för samhället och för oss alla.

Resultat: ökat gillande och mer försäljning

Efter Vindkraftspizza-kampanjen i somras har omsättningen på Pizzeria Neptun ökat med tio procent.

– Folk tyckte om pizzorna och frågade varifrån de kom. Jag blev faktiskt förvånad att kunderna blev så glada över att vi har valt förnybar energi. Nu kommer kunderna hit för att de tycker att maten är god och för att de gillar vindkraft.

Det finns många maskiner på pizzerian som drar energi; pizzaugn, stekbord, vattenbad, frysar, kylar, kebabmaskiner och degblandare. Finns det möjligheter att spara energi här?
– När vi har öppet måste allt vara igång hela tiden. Det enda vi kan göra är att köpa energieffektiva maskiner, säger Tomas Simonsson.

Smart energi på Pizzeria Neptun

- Miljövalet ökade omsättningen med tio procent

- Valet av vindkraft ökade kundernas gillande

- Vindkraft är förnybar energi och ett bra miljöval

  

Scrolla upp