Deligate | Minskat matsvinn genom ny app - E.ON
apartment up_arrowboka_tidboka_tidcheckmark Imported Layers Copy 3Imported Layers Copy 3close_icon close_iconcontract-details direction error-messagefacebook rorligt_icon copygoogle_plushouse Kalender_24x29Artboard 1 Kalender_24x29Artboard 1 instagram_icon mailmailmap_pin_selected_map_pin Type something Imported Layers Copy 2Imported Layers Copy 2 Imported Layers Copy rabatt_icon Created with bin/sketchtool. radgivning_icon Created with bin/sketchtool. sms_icon Created with bin/sketchtool. Imported Layers 7Imported Layers 7 translate_icontwitteruser-contract vattenkraft_icon copy 3Customization

”Vi är millennials och vi har chansen att göra skillnad”

Deligates högkvarter ligger ett par trappor upp i Centralpalatset, det klassiska Örebrohuset ett stenkast från slottet. En pampig adress.

– Jag är hisspojken och tekniknissen, säger Mattias Chahin medan vi stiger uppåt med träpaneler, glas och den rätta sortens hissljud i trapphuset.

Här bland marmor och jugenddekor dröjer 100 år av ekon från handelsstadens påhittiga entreprenörer och företag. Inne i lägenheten möter Adam Vikström upp.

Det nystartade företagets tre kompanjoner är 22–23 år gamla och boybandskänslan är påtaglig.

– Utåt sett är vi vd, CTO och säljare, men det är ju bara vi och vi behöver inte sätta en massa konstiga titlar.

Deligate har fått sin första Sverige-hit. Det innebär mycket jobb och förtjusning, men känns också overkligt.

– Vi går framåt med högre hastighet än vad vi drömde om när vi startade, säger säljaren Lukas Wallströmer medan han skruvar ihop ett knippe Jansjö Ikea-lampor.

Deligate-kepsar ligger här och var. En strejkande luftkonditionering, öppna fönster mot sommarstaden. Mattias donar med Spotify, nynnar på den gamla dängan Ebony and Ivory med Paul McCartney och Stevie Wonder.

Att de ses alla tre på kontoret är ovanligt, det har inte hänt på månader. De sjunger på låtar, lägger in snus, skämtar. Ännu en dag i ett start-up-företags klättring.

Så: Deligate, vad är det? Appen används av livsme­delsbutiker för att hålla koll på bäst före-datum på varor. Det tycks självklart att butiker ska ha ordning på de varor de säljer, men datumstämplarnas verklighet är inte helt enkel att leva upp till. Det är i glappet mellan en okej vara och en utgången som Deligate-idén triumferar.

Appen har koll på butikernas matsortiment och signalerar när en viss vara börjar närma sig bäst före-datum. Det fina är att butikerna då hinner ta hand om varan, sänka priset eller sälja den vidare till maträddare som gör något bra av den, som Matmissionen, Matsmart, Karma eller restauranger som arbetar med korta datum.

Deligate ger upp till 30 procent lägre svinn. Butikerna sparar pengar och vinner tid. Matsvinnet i Sverige är enormt. Det slängs 1,9 miljoner ton mat om året från hem, butiker och restauranger. Till stor del handlar det om datumstämplarna, som är ett klumpigt sätt att klassa livsmedel. Deligate ger i stället varorna svängrum innan de klassas ut.

– Vi är millennials och vi har chansen att göra skillnad. Det handlar inte bara om att tjäna pengar. Det finns en klimatpåverkan. Vi bidrar till att minska den och det är vi stolta över, säger Lukas.

Tre vänner på en trappa

 

Deligate-sagan tar sin början

Vi beger oss ut på stan och knallar till ICA Supermarket Ekershallen på västra sidan av järnvägen. Butiken är Deligate-gängets lokala butik och också den första betalande kunden.

– Det här är ground zero, säger Adam när vi slinker in mellan hyllor och kyldiskar, där personal plockar med salladshuvuden och flingpaket och allting långsamt tickar mot bäst före-datum.

När en butik har köpt Deligate måste systemet installeras. Butiken byggs upp digitalt i Deligate-systemet, med alla avdelningar och hyllor. Varorna skannas in med sina datummärkningar. Utifrån dem genererar systemet en lista som markerar vilka produkter som går ut om ett visst antal dagar.

– I stället för att kolla 2 000 varor varje dag behöver personalen bara kolla de fem eller tio varor som går ut just den dagen, säger Mattias.

Deligate startade med ett behov. Mattias jobbade på en ICA Maxi-butik.

– Jag stod en kväll med en kollega och bara kollade datum och det tog lång tid och vi kom ingenvart. Jag tänkte: skulle inte det här kunna göras på ett bättre sätt?

Pling. Där blixtrade glödlampan till. Deligate-idén var född.

– Jag lovade kollegan att när jag hade slutat på butiken skulle jag hitta en lösning.

Han sammankallade sina två vänner hemma i vardagsrummet och presenterade idén, medan mamma Maha kom med kaffe, glad över att grabbarna sågs och hade något på gång.

– Vi var alla sugna på att driva ett företag och hade massor av förslag. När Mattias kom med den här idén tog det inte lång tid innan vi begrep det fina med den. Vi såg en stor potential, flikar Lukas in.

De tre hörde sig för med folk som jobbade i livsme­delsbranschen, frågade om det fanns ett behov. Den förs­ta motfrågan som alla ställde var: »Finns inte det här redan?« Då startade Deligate-sagan.

Man håller händer för ansiktet

 

Från coverband till entreprenörer

Alla tre är uppväxta i Örebro, bor inne i stan allihop. De jobbar ihop och träffas också privat.

– Eventuellt blir vi grannar i samma hus snart. Då blir det The Deligate Building.

Mattias och Lukas är kompisar sedan de var små. Lukas och Adam gick musikestetiskt gymnasium medan Mattias pluggade industridesign. Efter skolan startade Lukas och Adam ett coverband till restaurangen Eztrad. Lukas var sångare, dansade och showade, Adam spelade gitarr och piano.

– Vi drev ett eventföretag tidigare, vi gjorde bland annat Örebro Pride och sånt. Det var massor av jobb för nästan ingen lön, berättar Mattias, som är Deligates juke­box med allt från Ace of Base till bulgarisk folk­musik i sin Spotifylista.

Kanske är bakgrunden inom musik en viss förklaring till Deligates framgång? Vännerna är vana att kommunicera och rikta sig utåt mot en publik.

– Vi var inte rädda för att gå ut och sälja.

Första vardagsrumsmötet var i maj 2016, första kunden skaffades i början av juni, Deligate startade upp i början av september. Man behövde börja sälja snabbt för att få inkomster. Kunderna fick rabatt om de slog till direkt på ett helt år och många testade. Pengarna som flöt in kunde investeras i utveckling.

– Vi är stolta i dag över att vi tidigt gick ut i butik med en första pilotversion som knappt fungerade, men som vi lät kunderna vara med och utveckla, säger Adam.

Efter första året var det dags att skala upp. En investerare, Svanberg & Co, satsade 800 000 kr på idén. I maj 2017 kunde Deligate köpa sin första firmabil, en Renault Clio. Nu är den en trogen tjänare som har gått 11 000 mil på ett år. Precis som med ett popband har livet på vägarna sina baksidor. Många mil ska avverkas. Bra ljudböcker är ett måste.

– Det blir mycket skräpmat och många ensamma hotellnätter, säger Lukas.

Deligate är på bettet och företaget sträcker sig utomlands. Tio butiker i Norge och ett par i Danmark har nappat. Allt blir större, både systemet och avstånden. Deligate ska växa med mer folk, nya pengar.

Det finns konkurrenter inom samma område, som till exempel Why Waste, men det verkar inte bekymra Deligate, tvärtom.

– Det är skönt att inte vara ensam. Vi tar hjälp av varandra genom att skapa ett intresse för produkten. Vi bygger marknaden tillsammans, utgår från datumkontroll, men har nischat oss olika. Det skapar en validitet för idén, att detta är ingen fluga utan något som är på riktigt, säger Adam.

Så ska appen spridas, med resor och självsäkerhet kring en bra idé, »lösningen som aldrig blir gammal«.

– Tanken är att vi ska ut och rocka i Europa, säger Lukas och skrattar.

Tillsammans förnyar vi Örebro

Här kan du läsa mer om hur vi och några lokala hjältar förnyar Örebro.

 

Deligates hållbara vanor

  1. Köper mat som är nedsatt på grund av kort datum, butikerna vet vad som går att äta.
  2. Lagar mat resurseffektivt. Om vi gör tacos i dag kan det bli köttfärssås i morgon.
  3. Käkar säsongsbetonat. Det är alltid billigare och mer miljövänligt.

 

Visste du att ...

... Örebro kommun sedan 2014 har en grön obligation för att finansiera klimatsmarta och ekologiskt hållbara investeringar? Gröna obligationer är ett sätt att låna pengar till särskilt miljöinriktade investeringsprojekt.

 

Scrolla upp