100Koll | Vanliga frågor - E.ON
apartment up_arrow boka_tidboka_tidcheckmark Imported Layers Copy 3Imported Layers Copy 3close_icon close_iconcontract-details direction error-messagefacebook Kalender_24x29Artboard 1 Kalender_24x29Artboard 1 rorligt_icon copygoogle_plushouse instagram_icon mailmailmap_pin_selected_map_pin EAC9921F-E050-4152-9E00-5A9E1CAFA966Type something Imported Layers Copy 2Imported Layers Copy 2 Imported Layers Copy rabatt_icon Created with bin/sketchtool. radgivning_icon Created with bin/sketchtool. sms_icon Created with bin/sketchtool. Imported Layers 7Imported Layers 7 translate_icontwitteruser-contract vattenkraft_icon copy 3Customization
Kvinna med headset

Vanliga frågor om 100Koll

Här är några av de vanligaste frågorna vi får om 100Koll. Vill du veta mer än så? Gå till vårt kundforum, där har vi samlat alla frågor och svar om 100Koll.

Frågor och svar om 100Koll

Varför kan jag inte hitta 100Koll appen?

Vi försöker samla så många av våra tjänster som möjligt i samma app, så att du har allt på ett ställe. Därför finns 100Koll numera i E.ON appen. Har du haft 100Koll appen i din telefon sedan tidigare ska den automatiskt ha uppdaterats till E.ON appen. Om den inte har uppdaterats, eller om du behöver installera appen på nytt, hittar du den i App Store eller på Google Play genom att söka efter ”E.ON”.

Mer om E.ON appen

Hur mycket el drar en smartplug?

En smartplug drar under 1 W. Det motsvarar ungefär 8,7 kWh/år, vilket innebär cirka 13 kronor/år.

Hur loggar jag in på Mina Sidor om jag aldrig gjort det förut?

För att du ska kunna logga in på Mina sidor behöver du skapa ett användarkonto. Det gör du på eon.se/minasidor Du måste ha tillgång till ditt kundnummer när du skapar ditt användarkonto. Kundnumret hittar du på din elfaktura. Kundnumret hittar du på din elfaktura. För mer information kring inloggning, skapa användarkonto eller lösenordsproblem
kan du besöka vår FAQ.

Hur vet jag att jag har angett rätt elmätarfrekvens för min elmätare när jag installerar 100koll

Elmätarfrekvensen (imp/kWh) står angiven på din elmätare, ofta precis intill dioden där du skall fästa ditt optiska öga. Ange elmätarfrekvens i appen under ”Inställningar” > ”Optiskt öga”. Om du anger fel elmätarfrekvens kan inte 100Koll visa dina förbrukningsvärden på ett korrekt sätt.

Så kopplar du din 100Koll-sändare till din elmätare

Min telefon kan inte ansluta till enheterna, hur gör jag då för att installera 100Koll?

Vissa telefonmodeller har problem att ansluta till våra enheter när de ska installeras. Om du inte kan välja din enhet trots att dioden lyser rött och enheten finns i listan över enheter som går att installera, testa med att installera från en annan telefon eller en dator.

Jag kan inte koppla upp några enheter till nätverket. Vad beror det på?

  • Kolla om nätverksnamnet innehåller å, ä eller ö. Prova i så fall att döpa om nätverket utan dessa bokstäver.
  • Kontrollera din routers inställningar. 100Koll-enheterna stödjer 802.11 b standard. Vanligtvis tillåter routers b-mode så kolla att inte 802.11 b blivit avaktiverad i din router.
  • Kontakta din internetleverantör, om 100Koll fortfarande inte fungerar.

Min smartplug fungerar inte, vad gör jag?

Om smartpluggen inte fungerar så prova att dra ur den ur uttaget och sätt in den igen efter tio sekunder. Vänta några minuter och prova att slå av och på den via appen eller Mina sidor. Går det så är smartpluggen igång och fungerar som den ska.

Fungerar smartpluggen inte så håll knappen på den intryckt tills den lyser rött, det kan ta upp till en minut, och gör om installationen genom att välja ”Installera enheter” under inställningar i menyn.

Det verkar som att batteriet/batterierna inte fungerar i 100Koll-utrustningen. Vad gör jag?

  • Kontrollera att du har tagit bort plastskyddet som finns på batteriet. Det tar du loss genom att dra i plastfliken som finns vid batteriet.
  • Batteriet räcker i cirka ett år. Men precis som med andra batteridrivna apparater beror det på hur enheten används.

Skulle 100Koll inte gå igång ändå, kontakta oss på kundservice så kan vi hjälpa dig.

Så byter du batterier i din 100Koll-utrustning

Vi har flera anläggningar i företaget, kan vi ha flera 100Koll?

Absolut, det enda ni behöver tänka på är att beställa en 100Koll för varje anläggning.

Den här sidan uppdaterades 8 maj 2018
av E.ON Energilösningar