Nyhet | 1 700 E.ON-medarbetare donerar blod efter lyckad kampanj - E.ON
apartment up_arrow boka_tidboka_tidcheckmark Imported Layers Copy 3Imported Layers Copy 3close_icon close_iconcontract-details direction error-messagefacebook Kalender_24x29Artboard 1 Kalender_24x29Artboard 1 rorligt_icon copygoogle_plushouse instagram_icon mailmailmap_pin_selected_map_pin EAC9921F-E050-4152-9E00-5A9E1CAFA966Type something Imported Layers Copy 2Imported Layers Copy 2 Imported Layers Copy rabatt_icon Created with bin/sketchtool. radgivning_icon Created with bin/sketchtool. sms_icon Created with bin/sketchtool. Imported Layers 7Imported Layers 7 translate_icontwitteruser-contract vattenkraft_icon copy 3Customization

1 700 E.ON-medarbetare donerar blod efter lyckad kampanj

För att uppmärksamma behovet av blodgivare och uppmuntra fler att donera blod gick vi i år med i den globala kampanjen #missingtype i samband med Internationella blodgivardagen. När kampanjen nu sammanfattas visar resultatet att hela 1 700 av våra anställda donerar blod. I Sverige gick det fantastiskt bra, nästan 10 procent av alla som arbetar på E.ON är anmälda som blodgivare.

Uppdaterat 25 juni 2018

– Vi är otroligt glada över det engagemang som E.ON visat för att öka antalet blodgivare. Att nästan 10 procent av de anställda i Sverige donerar blod är ett strålande resultat, genomsnittet i landet ligger på 3 procent. Behovet av blod är stort och vi ser positivt på alla samarbeten som får fler att inse hur livsviktiga blodgivare är, säger Ingrid Johansson, blodgivarsamordnare på Blodcentralen Skåne.

Sverige är självförsörjande på blod, men det är ofta nätt och jämt som bloddonationerna räcker till. Framförallt brukar sommaren vara kritisk och i år är inget undantag, i mitten av juni varnade Blodcentralerna i Sverige för akut blodbrist på flera håll i landet. I många andra länder är situationen densamma. För att råda bot på problemet måste fler människor ge blod och vårt engagemang är ett steg i rätt riktning.

– En bloddonation kan potentiellt rädda tre människoliv. Antalet donationer i hela koncernen var 1 703 vilket betyder att vi tillsammans räddar över 5 000 människor. Detta gör mig stolt över våra medarbetare och vårt företag, säger Ann-Nina Finne, Head of Political affairs & Communication på E.ON.

#missingtype är en årligt återkommande kampanj som startades 2015 i Storbritannien för att vända den nedåtgående trenden av antalet blodgivare. I år var första gången som vi på E.ON deltog och vårt engagemang syntes inte bara internt, utan även externt genom att vi tog bort bokstäverna A, B och O (blodgrupperna) ur logotype och texter vid våra kontor.