1. Nyheter
  2. E.ON vinnare på årets Ignite Awards

E.ON vinnare på årets Ignite Awards

Den 4 december var det dags för Ignite Sweden Day, ett evenemang där startups och stora organisationer träffas och utbyter erfarenheter och idéer. Under dagen delas också Ignite Awards ut och E.ON blev stolta vinnare av årets Startup Engagement! 

Bakom Ignite Sweden står flera av Sveriges främsta inkubatorer som Sting, Things, Lead, Minc, Uminova Innovation och branschorganisationen SISP (Swedish Incubators & Science Parks). Initiativet finansieras av bland andra Vinnova och Energimyndigheten. 

Ignites övergripande mål är att öka takten för innovation och ekonomisk tillväxt i Sverige genom att etablera bättre samarbeten mellan startups och stora företag. Som ett led i detta arrangeras Ignite Sweden Day, en dag då företag och startups delar med sig av erfarenheter och lärdomar i syfte att inspirera och sprida idéer till varandra. Som en del av dagen delas också Ignite Awards ut och i år stod alltså E.ON som vinnare i kategorin Startup Engagement. 

– Det är oerhört glädjande att stora företag som E.ON har fått upp ögonen för Sveriges fantastiska teknikarena, säger Pär Hedberg, vd för Sting och initiativtagare till Ignite Sweden. Med över 15 års erfarenhet från en startinkubator, vet jag att startups som tidigt får sin första kund också skalar upp sin verksamhet snabbare. Det E.ON gör genom att samarbeta med nystartade företag är viktigt för Sverige.

– Om vi ska vara attraktiva för våra kunder även i framtiden måste vi hänga med i utvecklingen och inte fastna i gamla hjulspår, säger Sara Hamlin, Innovation Business Developer på E.ON. Genom att vara öppna för olika typer av innovationssamarbeten driver vi utvecklingen mot en mer hållbar värld, samtidigt som vi bidrar till att skapa lönsamma företag.

Juryns motivering, Startup Engagement 

“This energetic giant has met 68 startups through Ignite Sweden this year. Investing in finding applicable models to enable startup collaboration, E.ON is paving the way for many startups to build real business cases for a global market and a brighter future.”