Nyhet | Strandvägen först i Stockholm med laddgata för elbilar - E.ON
apartment up_arrow boka_tidboka_tidcheckmark Imported Layers Copy 3Imported Layers Copy 3close_icon close_iconcontract-details direction error-messagefacebook Kalender_24x29Artboard 1 Kalender_24x29Artboard 1 rorligt_icon copygoogle_plushouse instagram_icon mailmailmap_pin_selected_map_pin EAC9921F-E050-4152-9E00-5A9E1CAFA966Type something Imported Layers Copy 2Imported Layers Copy 2 Imported Layers Copy rabatt_icon Created with bin/sketchtool. radgivning_icon Created with bin/sketchtool. sms_icon Created with bin/sketchtool. Imported Layers 7Imported Layers 7 translate_icontwitteruser-contract vattenkraft_icon copy 3Customization

Strandvägen först i Stockholm med laddgata för elbilar

I dag inviger E.ON med partners Stockholms första centrala laddgata för elbilar – mitt på Strandvägen – och fler etableringar planeras bland annat på Slottskajen, Kungsbro Strand och Jarlaplan, vilket kommer underlätta vardagen för alla stockholmare med elbil. Intresset för elbilar eller laddhybrider i Stockholm är högt, det visar en undersökning som YouGov genomfört på uppdrag av E.ON. Klimatet nämns som främsta argument, medan priset på elbilar och begränsade laddmöjligheter upplevs som de främsta hindren.

Publicerat 18 maj 2017

Elbilsförare har nya beteenden

Den laddgata som invigs vid kajen på Strandvägen 27 omfattar åtta platser och även snabbladdare som kan ladda en elbil på 20-25 minuter.

– Vi vet att elbilsförare inte ”åker och tankar”, utan de ”passar på att ladda” medan de gör andra saker. Alla våra kommande centrala laddstationer ger elbilsförarna i stockholmsområdet större möjligheter och frihet, säger Karin Waldén som är ansvarig för e-mobility på E.ON.

Klimatet kommer först

Undersökningen från YouGov visar att det är hänsyn om klimatet och närmiljön som motiverar intresset för elbilar och laddhybrider, och det är särskilt högt bland män. Hela 30 procent av stockholmsmännen säger sig vara intresserade och ytterligare 15 procent är mycket intresserade. Även de unga familjerna i Stockholm visar ett mycket stort intresse, 48% procent av dem är intresserade av en elbil eller laddhybrid. Men det finns en del skillnader, särskilt mellan kvinnor och män. Stockholmskvinnorna visar ett betydligt högre intresse för att bidra till ett bättre klimat, totalt 64 procent mot 53 procent bland männen. Männen är mycket mer intresserade av tekniken, själva bilen och ekonomin än vad stockholmskvinnorna är.

Inköpspriser och räckviddsångest hindrar

Det vanligaste hindret är att stockholmarna upplever bilarna som dyra, och räckviddsångesten slår också till negativt. Hela 32 procent av stockholmarna upplever att laddmöjligheter i stockholmsområdet begränsar dem.

– Vi ser tydligt att stockholmarna har en känsla av att elbilar och laddhybrider är framtiden. Vi är därför glada att tillsammans med alla våra partners kunna möjliggöra och erbjuda en snabbt framväxande infrastruktur för deras behov, säger Karin Waldén.

E.ONs etableringar i Stockholm under försommaren

Etableringarna sker delvis inom EU-projektet GREAT, en av de största satsningarna på alternativa drivmedel i Europa och som samfinansieras till 50 procent av EU:s fond för ett sammanlänkat Europa. E.ON etablerar laddgator och snabbladdare på följande adresser i centrala Stockholm under maj och juni: Gustav Adolfs Torg 1, Scheelegatan 7, Slottskajen 1, Kungsholms Hamnplan 1, Jarlaplan 1, Kungsbro Strand 23 och Strandvägen 27.

För att välkomna elbilsägare att ladda så bjuder E.ON på strömmen under sommaren. Därefter kan priset för normalladdning jämföras med en bränslekostnad på cirka 4 kr/mil.

Invigning av laddgatan på Strandvägen 27

Premiären äger rum den 18 maj kl. 10.00 – 11.30. Utöver E.ONs partners deltar Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén, Gröna Bilisters ordförande Johanna Grant och E.ONs anvariga för e-mobility Karin Waldén.

Partners är Nissan, GARO, ABB, Taxi Stockholm, Drive Now och Easypark.

Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 26 april - 1 maj 2017 har sammanlagt 1 009 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 18 år och äldre i stockholmsområdet.