1. Nyheter
  2. Succé för blodgivarkampanj

Succé för blodgivarkampanj

Den 14 juni uppmärksammade vi på E.ON den internationella blodgivardagen. Kampanjen blev en succé, inte minst i Norrköping.

Enligt organisationen GeBlod minskar antalet blodgivare, något som understryker vikten av kampanjen. I Sverige och Danmark valde 180 E.ON anställda att ge blod. En av dem var Marc Hoffman, vd för E.ON Sverige.

– Jag blev blodgivare i samband med förra årets kampanj för att det kändes viktigt och egentligen ganska enkelt. En halvtimme av min tid och jag kan rädda upp till tre människor. Jag uppmuntrar alla som kan att bli blodgivare, säger han.

I Norrköping blev E.ONs kampanj en stor succé. Där ville närmare 60 personer testa om de kunde bli blodgivare och 36 av dem kommer nu att ge blod.

– Den här typen av initiativ är jättebra då företag visar engagemang för frågan. Det är också viktigt eftersom att man ger sina anställda möjlighet att ge blod på arbetstid vid sin arbetsplats, säger Enisa Deumic som är ordförande för GeBlod Östergötland.

I Sverige liksom resten av världen minskar antalet blodgivare. En anledning är, enligt Enisa, att människor har svårt att hinna ge blod på grund av ett hektiskt liv, något som visar på vikten av E.ONs kampanj.

Globalt fick E.ON ihop 1 850 donationer, vilket är mer än förra året.