apartment up_arrowboka_tidboka_tidcheckmark Imported Layers Copy 3Imported Layers Copy 3close_icon close_iconcontract-details direction error-messagefacebook rorligt_icon copygoogle_plushouse instagram_icon mailmailmap_pin_selected_map_pin Type something Imported Layers Copy 2Imported Layers Copy 2 Imported Layers Copy rabatt_icon Created with bin/sketchtool. radgivning_icon Created with bin/sketchtool. sms_icon Created with bin/sketchtool. Imported Layers 7Imported Layers 7 translate_icontwitteruser-contract vattenkraft_icon copy 3Customization
grön väst på vägg

E.ON Sverige och etik

Värdehöjande lösningar, nytänkande och öppenhet är grunden i våra värderingar. Detta ställer höga krav på vår etik och moral.

Att vara verksam inom energisektorn, innebär att vi förser medborgare och företag med trygghet, komfort och konkurrenskraft, grundläggande värden i vårt samhälle.

Vår affärsidé sätter kunden i centrum. Värdehöjande lösningar, nytänkande och öppenhet är grunden i våra värderingar. Detta ställer höga krav på vår etik och moral.

Egentligen är det ganska enkelt: Vi ska vara restriktiva när det gäller att ta emot och ge gåvor och olika slags förmåner. Och det är väl så de allra flesta av oss vill att näringslivet ska fungera; att våra produkter ska väljas på sina egna meriter, inte för att någon får en personlig vinning av det.

Vi utgår från vad vi anser är lämpligt och det innebär att vi i vissa avseenden går längre än vad lagen kräver. Att ge eller ta emot dyra gåvor med uttalade eller outtalade förväntningar är fel. Att ge en bukett blommor på en högtidsdag är normal artighet. Att bjuda på flott lunch på en dyr restaurang med goda viner och cognac till kaffet är fel. Att bjuda på "dagens" under ett arbetsmöte är återigen normal artighet i affärssammanhang.

Så enkelt är det egentligen: Att se skillnaden mellan att försöka påverka genom ett erbjudande och att visa normal artighet.

Då och då stramas reglerna åt. I samband med pågående upphandling eller andra affärsförhandlingar får exempelvis förmåner inte erbjudas eller tas emot annat än rena bagateller. Och det är aldrig tillåtet att erbjuda en förmån till personer på myndigheter när koncernen berörs av den aktuella myndighetsutövningen.

Kan man då bjuda sina affärsrelationer på evenemang utanför arbetstid, exempelvis en konsert eller fotbollsmatch? Ja, vi på E.ON menar att det är viktigt att skapa mänskliga relationer, så länge det sker med måttfullhet.

Samtliga anställda och styrelseledamöter inom E.ON Sverige koncernen omfattas av E.ON Sveriges etiska kod som gäller i relation till alla kommersiella kontakter såsom kunder och leverantörer, men också myndigheter och politiker.

Vill du veta mer?

Den här sidan uppdaterades 23 mars 2017