Bransch.nytt | Säkerheten främst - E.ON
apartment up_arrow boka_tidboka_tidcheckmark Imported Layers Copy 3Imported Layers Copy 3close_icon close_iconcontract-details direction error-messagefacebook Kalender_24x29Artboard 1 Kalender_24x29Artboard 1 rorligt_icon copygoogle_plushouse instagram_icon mailmailmap_pin_selected_map_pin EAC9921F-E050-4152-9E00-5A9E1CAFA966Type something Imported Layers Copy 2Imported Layers Copy 2 Imported Layers Copy rabatt_icon Created with bin/sketchtool. radgivning_icon Created with bin/sketchtool. sms_icon Created with bin/sketchtool. Imported Layers 7Imported Layers 7 translate_icontwitteruser-contract vattenkraft_icon copy 3Customization
Stormen Alfrida

Säkerheten främst

– Det speciella med Alfrida var att vinden kom från norr, vilket träden inte var rotade för. Hundra år gamla träd föll och drog med sig luftledningarna. Därför fick vi många och stora skador, säger Mikael Bohjort på E.ON Energidistribution, ansvarig för den lokala organisationen i Stockholm.

– Jag minns själv mycket väl stormen 1969 så jag blev nyfiken och googlade. I Stockholm har det inte varit någon större storm sedan dess. Det är inte ofta det inträffar i det här området.

En tuff start på året

Men nu, första dagen på det nya året, slog vindarna till, med byvindar på mellan 30–40 m/s. Cirka 40 högspänningsledningar hos E.ON berördes och cirka 500 nätstationer med underliggande lågspänningsnät. Under första dygnet hade E.ON totalt 17 098 unika kunder med driftstörning över tre minuter i Stockholms län. Överlastproblem och problem med återkommande last gjorde att kunder drabbades flera gånger.

– Vi har elnät från norra till södra Sverige. När det stormar drabbar det allt som oftast något av våra nät. Vi har tyvärr övat på storstörning många gånger, konstaterar Mikael Bohjort.

Mobiliserade snabbt

Det finns en beprövad modell. Direkt när indikationerna om förestående oväder kom från SMHI aktiverades storstörningsorganisationen. Det finns både en central och en lokal. En som ordnar fram övergripande resurser och en som gör jobbet på plats.

– Det första som görs är att säkerställa resurser – jaga folk på ren svenska. Folk är välvilliga och ställer alltid upp om de har möjlighet, säger Mikael Bohjort.

Istället för semester

Jimmy Sagar är produktionsledare för elanslutningar på Omexom (Infratek) som är E.ONs huvudentreprenör i Stockholm. Han var inne på kontoret för en överlämning inför två veckors semester. Då kom Alfrida.

– Jag ställde in min semester. För mig som teamledare var det bara att sätta igång med felavhjälpningsorganisationen. Vi ringde in folk. Många anslöt från långväga håll – en satte sig i bilen i Vilhelmina och körde hit direkt, säger Jimmy Sagar.

– Det är väldigt tätt mellan besluten och många praktiska frågor. Exempelvis var ska alla bo, hur ska de få mat? Vi körde ut en toalettbarack till Ljusterö så att vi fick en etablering vid arbetsområdet. Hit levererade vi mat varje dag.

Allt fokus på kunderna

I en storstörning prioriteras det akuta. Kunderna ska så snabbt möjligt få tillbaka sin el. Den ordinära verksamheten med nyanslutningar etc måste skjutas framåt.

Skadorna drabbade i hög utsträckning kunder i skärgården, vilket betyder antingen båt eller helikopter för att komma på plats med montörer och material.

– Vi har ett bra kontaktnät. Flera av oss har jobbat i skärgården och har bred erfarenhet. En stor fråga var materialen. Det är bra att veta vad som behövs när vi beställer, men i det här läget var det omöjligt att säga i förväg, konstaterar Jimmy Sagar.

Säkerheten främst

Röjning av stormfälld skog är ett av de farligaste arbetsmomenten i samband med felavhjälpning efter storm. Det har inträffat flera dödsolyckor under åren.

– Nyckeln till framgång är Safety. Ingen ska göra sig illa, varken vi själva eller tredje person. Det här är farliga grejor. Dels har vi strömmen, dels ska träd fällas. Jobbet sker med militär precision. Inför varje jobb – gör en egen riskanalys. Det är jätteviktigt, understryker Mikael Bohjort.

Tillbaka till vardagen

Efter stormen togs beslutet att slutföra allt reparationsarbete och åtgärda alla provisorier innan den mobiliserade felavhjälpningsorganisationen togs bort. Nu när det är städat i elnätet kan personalen återgå till ordinarie verksamhet. För den ligger inte stilla medan det stormar. 

Den här sidan uppdaterades 15 mars 2019
E.ON Energidistribution (nät)