Bransch.nytt | Saknas aktivitet larmar verktyget - E.ON
apartment up_arrow boka_tidboka_tidcheckmark Imported Layers Copy 3Imported Layers Copy 3close_icon close_iconcontract-details direction error-messagefacebook Kalender_24x29Artboard 1 Kalender_24x29Artboard 1 rorligt_icon copygoogle_plushouse instagram_icon mailmailmap_pin_selected_map_pin EAC9921F-E050-4152-9E00-5A9E1CAFA966Type something Imported Layers Copy 2Imported Layers Copy 2 Imported Layers Copy rabatt_icon Created with bin/sketchtool. radgivning_icon Created with bin/sketchtool. sms_icon Created with bin/sketchtool. Imported Layers 7Imported Layers 7 translate_icontwitteruser-contract vattenkraft_icon copy 3Customization
Händer på tangentbord

Saknas aktivitet larmar verktyget

Full koll är ett nytt verktyg som vi på Anslutning (E.ON Energidistribution) har tagit i drift. Det hjälper till i ärendehanteringen.

Mängder av ärenden ligger nämligen som aktiva trots att det inte händer något i processen. Det kan vara en Färdiganmälan, en påskrift på en offert eller en skiss var mätarskåpet är tänkt att placeras som saknas. Det kan också vara så enkelt att ärendet som en gång påbörjades inte blir av eftersom kunden har ändrat sig. Orsakerna är många. Lösningen är Full koll.

Väldigt många har inaktiva ärenden

Uppskattningsvis har de flesta installatörer 1, 2 eller 3 sådana ärenden som ligger öppna men där ingenting händer. Någon har inget och någon har kanske 30 stycken.

Allra vanligast är att det saknas Färdiganmälan. Om det är så larmar verktyget nu cirka sex månader efter att installationsmedgivandet har lämnats. En handläggare från Anslutning kommer då att ta kontakt per mejl, SMS eller samtal för att stämma av vad som hänt.

Slutför ärenden

Tidigare gjorde handläggarna den här typen av avstämningar när vi såg att det låg många ärenden. Nu gör vi dem löpande. Det innebär att vi alla kan vara mer proaktiva. Är ett ärende klart ska det slutföras, är det frågetecken krävs kanske en diskussion med kunden. Vi kommer att få en tätare dialog. Det är bra, för det är Full koll som vi vill ha.

Har vi kontaktat dig?

Handläggarna på Anslutning har redan börjat med Full koll. På senare tid har de tagit en rad kontakter med främst installatörer och till viss del även med elkunder. Mängder av ärenden har kunnat stängas.

Gör så här

Ta gärna en koll på alla dina aktiva ärenden varje gång som du gör en Webbföranmälan. Det går förhållandevis snabbt och det blir riktigt bra om endast verkligt aktiva ärenden är öppna. Håll utkik om du har fått en fråga från oss.

  • Gör en Färdiganmälan om installationen är klar.
  • Makulera de ärenden som aldrig blir/blivit av genom att kontakta handläggaren. Har du inte blivit kontaktad av oss kan du enklast makulera ärendet via webben, vi får aviseringen och stänger ärendet. Finns det frågetecken vid makuleringen kontaktar vi berörda parter, exempelvis kund och installatör.
  • Om det är så att underlag saknas, sänder du in informationen.
Den här sidan uppdaterades 15 mars 2019
E.ON Energidistribution (nät)