Goda råd vid strömavbrott | Så gör du - E.ON
apartment up_arrow boka_tidboka_tidcheckmark Imported Layers Copy 3Imported Layers Copy 3close_icon close_iconcontract-details direction error-messagefacebook Kalender_24x29Artboard 1 Kalender_24x29Artboard 1 rorligt_icon copygoogle_plushouse instagram_icon mailmailmap_pin_selected_map_pin EAC9921F-E050-4152-9E00-5A9E1CAFA966Type something Imported Layers Copy 2Imported Layers Copy 2 Imported Layers Copy rabatt_icon Created with bin/sketchtool. radgivning_icon Created with bin/sketchtool. sms_icon Created with bin/sketchtool. Imported Layers 7Imported Layers 7 translate_icontwitteruser-contract vattenkraft_icon copy 3Customization
träd på elledningar

Några goda råd vid strömavbrott

Bra saker att göra

  • Ta vara på värmen. Stäng fönster och dörrar.
  • Öppna dörrarna till kyl och frys så kort stund som möjligt.
  • Fyll termosar med varmt vatten, eftersom varmvattnet kan påverkas. 

Bra saker att ha hemma

  • Säkringar
  • Batterier
  • Ficklampa
  • Stearinljus och tändstickor
  • Extra mobilbatteri som är fulladdat

Alltid koll med appen

Med appen kan du enkelt se planerade strömavbrott och när elen kommer tillbaka, direkt i mobilen.

Skaffa appen

Få SMS vid oförutsedda avbrott

Om du har angett ditt mobilnummer till oss får du automatiskt SMS vid planerade avbrott. Vill du även ha information om oförutsedda avbrott på detta sätt loggar du in på Mina sidor och anmäler det. Självklart kan du registrera flera anläggningar, både hem och fritidshus.

Tips! Genom att ange en grannes telefonnummer kan du få hjälp även om du själv inte är på plats.

Fixa SMS-tjänsten här

Logga in på Mitt E.ON för att anmäla dig för avbrottsinfo.

Alltid koll med appen

Se planerade strömavbrott och när elen kommer tillbaka.

Tjänsten håller dig uppdaterad under hela avbrottet. Den är kopplad till vårt driftsystem, som registrerar eventuella fel i hög- och mellanspänningsnäten och skickar ut SMS om ett avbrott uppstår. I meddelandet finns då information om avbrottet samt förväntad sluttid. När felet är avhjälpt skickas ett nytt SMS.

Cirka var femte minut kontrollerar tjänsten vilka kunder som är strömlösa, vilket innebär att avbrott kortare än fem minuter normalt inte genererar SMS.

Skulle det vara så att du inte har fått tillbaka strömmen efter meddelandet om att avbrottet är slut, beror det på att fel uppstått även på det finmaskiga lågspänningsnätet som i dagsläget inte registreras automatiskt.

Vi är då beroende av att du anmäler avbrottet till oss. Om du exempelvis ser att grannhusen har ström men inte du, är vi tacksamma om du kontaktar oss snarast möjligt så vi kan åtgärda felet.

E.ON Energidistribution AB levererar avbrottsinformation via SMS till det telefonnummer som angetts vid registreringen. Det är du som kund som ansvarar för att rätt telefonnummer registreras. Vi frånsäger oss allt ansvar i de fall information hamnat fel på grund av att fel uppgifter angetts vid registreringen. Du bör även för din egen skull, fylla i ett lämpligt namn på anläggningen i fritextfältet.

Eventuella förseningar i leveransen av SMS, eller till och med helt uteblivna meddelanden, kan tyvärr uppstå på grund av omständigheter i mobiltelefonnätet som vi inte kan påverka.

Avbrottsinformation via SMS är att betrakta som en ren informationstjänst som vi erbjuder våra kunder gratis. Ytterst är det dock ditt ansvar att ha översikt över din anläggning och förebygga eventuella skador till följd av eventuella strömavbrott. Vi ansvarar inte för skador eller kostnader som drabbat dig, till följd av försenade eller uteblivna SMS eller till följd av åtgärder baserade på informationen i utskickade SMS.

Den här sidan uppdaterades 5 oktober 2018
av E.ON Energidistribution