Felsök strömavbrott | Hitta anledningen till avbrottet - E.ON
apartment up_arrow boka_tidboka_tidcheckmark Imported Layers Copy 3Imported Layers Copy 3close_icon close_iconcontract-details direction error-messagefacebook Kalender_24x29Artboard 1 Kalender_24x29Artboard 1 rorligt_icon copygoogle_plushouse instagram_icon mailmailmap_pin_selected_map_pin EAC9921F-E050-4152-9E00-5A9E1CAFA966Type something Imported Layers Copy 2Imported Layers Copy 2 Imported Layers Copy rabatt_icon Created with bin/sketchtool. radgivning_icon Created with bin/sketchtool. sms_icon Created with bin/sketchtool. Imported Layers 7Imported Layers 7 translate_icontwitteruser-contract vattenkraft_icon copy 3Customization
Undersöker skåp

Felsök strömavbrottet själv

i sex enkla steg

Så felsöker du strömavbrottet själv

Om du står på elavtalet kan du enkelt felanmäla och felsöka ditt strömavbrott direkt i vår nya tjänst. Är det så att du inte står på avtalet, och att det är någon annan som gör det, kan du enkelt följa vår lista och felsöka i sex enkla steg. Skulle strömavbrottet inte lösa sig kan du ringa in och felanmäla avbrottet direkt till oss på 0771-88 00 22.

Vad gjorde du strax innan strömmen gick?

Vissa aktiviteter kan orsaka strömavbrott. Kanske slog du på en maskin, kopplade in ett gammalt våffeljärn eller hade ovanligt många elprylar igång samtidigt. Fundera på om något sådant kan ha hänt.

Är du helt eller bara delvis utan el?

Kolla om elen gått överallt eller bara i vissa delar av anläggningen. Om du är delvis utan el så kan det vara en säkring som har gått, antingen en mätarsäkring på mätartavlan eller en vanlig säkring i elcentralen. Är du helt utan el så prova testknappen på jordfelsbrytaren eller slå på den.

Är även dina grannar utan el?

Om du ser att grannen har ström eller att det lyser i trapphuset är det troligtvis något fel i din egen anläggning.

Lokalisera dina elcentraler

Huvudbrytaren, mätarsäkringarna och elmätaren finns på din mätartavla. I flerfamiljshus kan den finnas i lägenheten, källaren eller i trapphuset, i enfamiljshus på fasaden och i äldre villor inomhus. Är texten synlig på elmätarens display tyder det på att felet kan vara någonstans i din egen anläggning.

Det finns en eller flera elcentraler/säkringslådor för olika delar av din anläggning. De sitter vanligtvis i hallen, källaren, garaget, ibland även på vinden. Gamla modeller har runda säkringar som skruvas fast, medan nyare modeller har små brytare/ automatsäkringar.

Har jordfelsbrytaren löst ut?

Förutom säkringar finns det ofta en jordfelsbrytare installerad i din elcentral. Om den har slagit av strömmen och inte går att koppla på igen är det fel i din egen anläggning. Läs mer om din jordfelsbrytare här!

Kontrollera dina säkringar

Stäng av strömmen med brytaren. Kontrollera mätarsäkringarna på mätartavlan och sedan de vanliga säkringarna. Se efter om en automatsäkring behöver slås på eller ta ut porslinssäkringarna en i taget i en äldre elcentral. Om pärlan på en säkring sitter löst eller har bränd kontaktyta behöver den bytas. Är bottenplattan skadad behöver den åtgärdas av en elektriker. När alla säkringar ser ok ut, slå på strömmen med huvudbrytaren igen.

Anmäl avbrott, dygnet runt, telefon 0771-88 00 22.

Mätartavla
Elcentral av äldre modell med strömbrytare och säkringar.
Elcentral av äldre modell med strömbrytare och säkringar.
swe-360x203-elcentral-nyare
Elcentral av nyare modell med strömbrytare, jordfelsbrytare och automatsäkringar.
Jordfelsbrytare
Säkringar av äldre och nyare modeller
Genomskärning av en propp.
Genomskärning av en propp.
Den här sidan uppdaterades 24 oktober 2018
av E.ON Energidistribution