1. Privat
  2. El
  3. Strömavbrott
  4. Planerade strömavbrott

Vad händer vid ett planerat strömavbrott?

Då och då kan det hända att vi måste stänga av strömmen hemma hos dig. Vi behöver göra det för att förbättra elleveransen där du bor, så att du och dina grannar undviker oförutsedda strömavbrott.

Är du fortfarande strömlös trots att det planerade strömavbrottet ska vara slut?

Om du inte har fått tillbaka strömmen trots att strömavbrottet ska vara slut beror det på att det har blivit fel även på det finmaskiga lågspänningsnätet. Det felet rapporteras inte in automatiskt till våra system. Därför är vi tacksamma om du kontaktar oss snarast möjligt så att vi kan åtgärda felet.

Felanmälan

Med vår tjänst kan du snabbt och enkelt felanmäla ditt strömavbrott.

Gör en felanmälan

Få full koll på planerade strömavbrott via brev eller e-post

En vecka innan vi stänger av elen hemma hos dig skickar vi alltid ett brev för att informera om det planerade avbrottet. Vill du hellre ha informationen via e-post går det snabbt att registrera dig redan nu – smidigt både för dig och miljön. Om du står på flera elabonnemang kommer du att få information om alla anläggningar.

Beställ avisering via e-post

Har du frågor kring hur vi hanterar och skyddar dina personuppgifter? Läs vår integritetspolicy.

Bra saker att göra

  • Ta vara på värmen - Stäng fönster och dörrar.

  • Snåla med energin - Ha dörrarna till kylen och frysen öppna så kort stund som möjligt.

  • Spara varmvatten - Fyll termosar med varmt vatten, eftersom varmvattnet kan påverkas.

Bra saker att ha hemma

  • säkringar
  • batterier i rätt storlek
  • ficklampa
  • laddad powerbank
  • stearinljus och tändstickor

Få sms om oplanerade avbrott

Du får automatiskt sms om planerade avbrott om du har angett ditt mobilnummer till oss. Vill du få sms även för oplanerade avbrott kan du logga in på Mina sidor och anmäla ditt nummer. Om du har flera anläggningar, som hem och fritidshus, kan du självklart registrera allihop.