1. Privat
  2. El
  3. Strömavbrott
  4. Planerade strömavbrott

Vad händer vid ett planerat strömavbrott?

Då och då kan det hända att vi måste stänga av strömmen hemma hos dig. Vi behöver göra det för att förbättra elleveransen där du bor, så att du och dina grannar undviker oförutsedda strömavbrott.

När vi planerar ett avbrott försöker vi alltid anpassa tiden så att så få kunder som möjligt påverkas, men ibland kan det förstås ändå komma olägligt. Vi kan exempelvis inte ta hänsyn till om du har hantverkare hemma då ofta flera kunder är berörda. Om du har svårt att klara dig utan ström kortare eller längre tid rekommenderar vi dig att skaffa någon form av reservkraft eller batteri.

Planerade avbrott förläggs vanligtvis under måndag-fredag och varar högst 5 timmar om inget oförutsett händer. Vi bygger om i nätet under hela året och det innebär även avbrott under vintern. Men om vi bedömer att det är för kallt kan vi ställa in med kort varsel.

Har vi ditt mobilnummer?

Vi påminner alltid med ett SMS dagen innan arbetet ska ske. Blir det ändrade planer och vi behöver ställa in meddelar vi även detta via SMS. Om du uppdaterar ditt mobilnummer ser vi till att du får information om avbrottet. 

Vill du få besked via e-post istället för brev?

Vi aviserar om det planerade avbrottet via brev. Registrera dig gärna för att få informationen via e-post istället.

Beställ avisering via e-post

Har du frågor kring hur vi hanterar och skyddar dina personuppgifter? Läs vår integritetspolicy.

Bra saker att göra

  • Ta vara på värmen - Stäng fönster och dörrar.

  • Snåla med energin - Ha dörrarna till kylen och frysen öppna så kort stund som möjligt.

  • Spara varmvatten - Fyll termosar med varmt vatten, eftersom varmvattnet kan påverkas.

Bra saker att ha hemma

  • säkringar
  • batterier i rätt storlek
  • ficklampa
  • laddad powerbank
  • stearinljus och tändstickor