E.ONs syfte är att skapa en bättre morgondag genom att erbjuda våra kunder det bästa som den nya energivärlden kan erbjuda. På E.ON anser vi att vi endast kan uppnå detta och utveckla smartare hållbara lösningar genom att agera ansvarsfullt och med ett öppet sinne. För oss innebär detta att lyssna på våra kunder, samarbetspartners och andra intressenter för att säkerställa att vi tar rätt beslut och gör rätt sak.
Vad är en visselblåsare?
En visselblåsning innebär i korthet att en person som har insyn i till exempel ett företag, slår larm till eller informerar företagets ledning, någon annan ansvarig medarbetare eller någon utomstående om att något oegentligt sker eller att ett annat missförhållande finns på företaget. En visselblåsare är den som på detta sätt slår larm om felet.
Visselblåsarsystem för E.ON
Att följa lagar och regler är en prioritet för oss på E.ON. Därför har vi infört ett visselblåsarsystem för att göra det möjligt att rapportera brister eller oegentligheter i vår verksamhet. Det kan till exempel gälla misstankar om mutor eller annan korruption, bedrägeri, förskingring, skattefusk, brott mot mänskliga rättigheter, brott mot konkurrensreglerna, insiderhandel, dataskydd och andra överträdelser av våra etiska riktlinjer och vår uppförandekod.
Visselblåsarsystemet kan användas bland annat av våra kunder, anställda och leverantörer, men även av andra som upptäckt något som de vill rapportera till oss. Så om du känner till att det kan finnas ett missförhållande i vår verksamhet kan du tipsa oss. Med ditt tips kan du hjälpa oss att snabbt avslöja och avhjälpa missförhållanden i vår verksamhet och därmed att uppfylla våra mål och värderingar.
Tipsa via telefon eller portal
Ditt tips kan lämnas via en telefonlinje (hotline) med telefonnummer +46 10 7502429 eller via vår digitala visselblåsarportal.
En anmälan kan göras när som helst och visselblåsarportalen finns även på flera olika språk. Dessutom kan du välja om du vill vara anonym eller om du vill uppge vem du är.
Observera att detta visselblåsarsystem inte är avsett för kundklagomål om till exempel produkt- eller servicekvalitet. Kontakta i så fall den kundservice som gäller för dig, antingen som privatperson eller som företagskund.
Bolagsspecifika visselblåsarkanaler enligt visselblåsarlagen
Den svenska visselblåsarlagen (egentligen heter den lagen om skydd för personer som rapporterar om missförhållanden) kräver att det ska finnas särskilda visselblåsarkanaler för bolag över en viss storlek. Utöver den koncerngemensamma visselblåsarfunktionen har vi därför även separata kanaler för våra E.ON-bolag.
Visselblåsarlagen ger dig ett skydd så länge som du rapporterar om missförhållanden som du stött på i ett arbetsrelaterat sammanhang och som det finns ett allmänintresse av att de kommer fram. Visselblåsarkanalerna kan därför användas bland annat av våra anställda och leverantörer. Skyddet gäller så länge som du har en skälig anledning att anta att informationen om missförhållandet var sann när du gjorde din rapportering.
Tipsa via telefon eller portal
Du kan rapportera ett missförhållande både digitalt genom en visselblåsarportal och via en telefonlinje (hotline) för det bolag som ditt ärende gäller.
Följande länkar och telefonnummer gäller för våra bolag:
E.ON Sverige AB
Telefon: +46 842003154
Kod för telefonrapportering: 9624
Rapportera missförhållande
E.ON Energiinfrastruktur AB
Telefon: +46 842003154
Kod för telefonrapportering: 7512
Rapportera missförhållande
E.ON Energilösningar AB
Telefon: +46 842003154
Kod för telefonrapportering: 2023
Rapportera missförhållande
E.ON Kundsupport AB
Telefon: +46 842003154
Kod för telefonrapportering: 3966
Rapportera missförhållande
E.ON Energidistribution AB
Telefon: +46 842003154
Kod för telefonrapportering: 3235
Rapportera missförhållande
Navirum Energi AB
Telefon: +46 842003154
Kod för telefonrapportering: 1377
Rapportera missförhållande
En anmälan kan göras när som helst och visselblåsarportalen finns även på tre olika språk. Dessutom kan du välja om du vill vara anonym eller om du vill uppge vem du är.
Observera att dessa visselblåsarsystem inte heller är avsedda för kundklagomål om till exempel produkt- eller servicekvalitet. Kontakta i så fall den kundservice som gäller för dig, antingen som privatperson eller som företagskund.
Vi tackar dig för ditt stöd!