Se upp för oseriösa elbolag

Många kunder hör av sig till oss gällande att de har blivit kontaktade av elhandelsbolag som säger sig ha samarbete med oss på E.ON. Vi vill vara tydliga med att vi inte har säljsamarbeten med andra elhandelsbolag.

Säljare som ringer från oseriösa elbolag har ringt och erbjudit nytt elavtal till både privat- och företagskunder som redan har pågående avtal hos oss. Kunderna har sedan tecknats för nytt elavtal hos det elbolag som ringt, trots att de inte lämnat sitt medgivande. Många kunder har sedan drabbats av oskäligt höga kostnader för avtalsbrott när de velat gå tillbaka till sitt tidigare elbolag.

Det finns också privatkunder som blivit ombedda att signera fullmakter via SMS, men där det varit otydligt vad kunden gett sitt medgivande till och där E.ON inte nämnts i fullmakten.

Kolla svarta listan innan du tecknar elavtal

Vi rekommenderar dig att kontrollera elhandelsföretaget som kontaktar dig, innan du bestämmer dig för ett elavtal. Konsumenternas energimarknadsbyrå har en lista med de aktörer som fått flest klagomål.

För dig som privatkund

Tänk på detta om du blir uppringd av säljare från ett elbolag

  • Det är bara du själv och vi som ditt nuvarande elhandelsbolag som vet vilket sorts elavtal och vilket pris du har idag. Om en telefonförsäljare från ett annat elbolag erbjuder dig lägre pris än du har idag, utan du själv berättat detta, så är det något som inte stämmer.
  • När vi ringer i försäljningssyfte, presenterar sig våra säljare alltid med sitt namn och säger att de ringer på uppdrag av E.ON.
  • Om du säger ja till att teckna ett avtal med oss, skickar vi ett signeringsdokument för godkännande via mejl eller SMS, som är tydligt märkt att det kommer från E.ON. Efter det lägger säljaren på luren och du har 5 dagar på dig att i lugn och ro läsa igenom avtalet och avtalsvillkoren. Beslutet är sen ditt, du väljer själv om du vill signera eller inte.
  • Vill du göra en anmälan kontaktar du Konsumentverket.

För dig som är företagare

Var uppmärksam på detta om du blir kontaktad av elbolag

  • Tänk på att det bara är du och E.ON Energilösningar som vet vilket elavtal och pris du har.
  • Lämna aldrig ut dina anläggningsuppgifter om du inte bestämt dig för att byta elleverantör och är säker på att försäljaren representerar ett seriöst företag.

Om skadan redan skett

Är du som företagare redan drabbad kan det tyvärr vara snårigt att få avtalet hävt, men det är viktigt att du anmäler händelsen. Om du har blivit utsatt för ett bedrägeri rekommenderar vi att du gör en polisanmälan. Ju fler som polisanmäler desto snabbare kan polismyndigheten agera.

Vill du ha hjälp?

För stöd och rådgivning kan du vända dig till Konsumenternas energimarknadsbyrå eller Energimarknadsinspektionens konsumentforum.

Du som är företagare kan få mer information från Svensk Handel eller Svenskt Näringsliv. 

Självklart är du också välkommen att kontakta vår kundservice.

Våra certifieringar Schysst elhandel och Trygg Kundkontakt

Våra certifieringar

För oss är det viktigt att du känner dig trygg i ditt val av elhandelbolag. Vi har blivit tilldelade certifieringarna Schysst Elhandel och Trygg Kundkontakt för vårt kundfokuserade arbete.