Hej där! Jag heter Selma Najar, är utbildad civilingenjör inom energiteknik och arbetar idag som gruppchef på E.ON. Min E.ON-resa började år 2007, då jag kom in som konsult. Det sa ”klick” direkt och redan året därpå fick jag anställning. Att jag stannat kvar så här länge beror mycket på den stora variationen som finns inom bolaget. Det finns alltid förutsättningar att prova något nytt och jag har alltid känt att jag utvecklas. Och när jag utvecklas så trivs jag och mår bra!

 

Säkrar leveransen

Just nu arbetar jag inom Scada Support. Här är jag gruppchef över ett team med nio systemingenjörer där vi tillsammans ansvarar för att våra driftcentraler och verksamheter har stabila och robusta system, så att vi kan leverera den utlovade elen till kunderna.

Vårt team jobbar med systemövervakningen och säkerställer att allt flyter på som det ska. Det är ett otroligt spännande jobb där det också sker en stor digitalisering. För mig är just IT- och digitaliseringsbiten ganska ny, så jag känner verkligen att jag lär mig nya saker varje dag.

 

Varför just E.ON?

  • Vi får saker att flyta på Det finns två huvudsakliga skäl till att jag valt att både börja och att stanna kvar här. Det första är att jag får arbeta med en samhällskritisk produkt. Allt vi gör – och allt vi inte gör – får konsekvenser för människor och för samhället. För mig är det här en väldigt central drivkraft, att jag faktiskt kan bidra till att människors vardag rullar på. Det vi levererar är ju något som bara ska fungera, dag som natt och året runt, utan att man behöver tänka på det. Att leda teamet som ser till att allt flyter är en fantastisk känsla och något jag är stolt över.

  • Vi har kunden i fokus Det andra stora skälet till att jag valt E.ON är det kundfokus som finns i hela företaget. Här har vi gjort en gedigen resa och idag är egentligen hela verksamheten baserad på kundernas behov. Ett exempel är att vi nu installerar nya, smarta elmätare hos våra en miljon kunder. Här är det min avdelning som ansvarar för det system som samlar in mätvärden. Tack vare de nya mätarna kommer vi bland annat kunna se direkt om en enskild kund fått strömavbrott, och då kunna lösa problemet direkt. Vår vision har länge varit att kunden inte ska behöva höra av sig vid ett strömavbrott. Nu är vi äntligen där.

  • Vi kan göra skillnad på riktigt Men det finns faktiskt en tredje sak som också ger mig extra energi på jobbet, nämligen min passion för hållbarhet. Här tillhör jag ett företag som har hållbarheten i sitt DNA. I princip allt vi gör handlar om att göra det så enkelt som möjligt för människor, företag och städer att leva och arbeta hållbart. Och tack vare vår storlek kan vi göra skillnad på riktigt – i Sverige och i världen. Att jag som anställd är med och gör något åt klimatförändringarna är en enorm drivkraft som bara blir starkare för varje dag.

Mitt mål med framtiden är att fortsätta vara med och driva energiomställningen och elektrifieringen av samhället. Är man stor så måste man också ta stort ansvar, och det är precis vad både jag som gruppchef och E.ON som bolag kommer fortsätta göra. Och så en sak till: Jag SKA springa milen på under 50 minuter. Så, nu har jag gått ut officiellt med det målet och kan inte backa. Perfekt!

Möt fler av våra medarbetare

”Det bästa av två världar”

Michel gillar att E.ON har både den innovativa kraften och ett affärsmässigt mindset för att kunna driva genom idéer – en miljö som erbjuder ständig utveckling. 

”Vi vill hela tiden framåt”

Som anläggningsansvarig för fjärrvärme arbetar Azra både med stora omställningsfrågor internt och det lokala engagemanget med kunderna i Örebro.

”För första gången sneglar jag inte på nästa steg”

Som ansvarig för vår solcellsaffär kan David odla sin passion för utveckling och samtidigt ta del av organisationens stora resurser. En stimulerande kombination, enligt honom själv. 

”Jag går in i nya roller med 100 % passion”

Innovatören Per älskar att vrida och vända på saker och försöka hitta den bästa lösningen. Sedan starten 1995, har han hunnit testa en hel del olika roller.