1. Privat
  2. El
  3. Guider och tips
  4. Att flytta till hus

Grattis husägare! Att flytta till hus är spännande och på ett sätt livsomvälvande. Att flytta till villa eller radhus är ett nytt steg i livet. Kanske har ni blivit fler i familjen, flyttar till drömboendet eller längtar efter en trädgård. Att bo i hus innebär mer frihet men också ansvar jämfört med att bo i lägenhet. I en hyres- eller bostadsrättsförening upphandlas kontrakt oftast kollektivt och vissa kostnader ingår i avgiften som du kanske inte har tänkt på tidigare. Det blir många utgifter i samband med flytten till hus men det finns också pengar att spara om du är beredd på vad som väntar. Här går vi igenom 10 tips och en liten checklista så att du kan fokusera på rätt förberedelser.

10 tips när du ska flytta till hus

1. Packa och rensa 

Börja i god tid att fundera på vilka saker som ska med till huset. När du nu ändå vänder upp och ned på hela lägenheten är det ett utmärkt tillfälle att rensa bort det som inte längre behövs. Sälj, skänk eller återvinn det som inte ska med i flytten.

När det kommer till själva packningen är ett knep att beräkna 1 flyttlåda per kvadratmeter. Det kan låta mycket med 75 flyttkartonger om du bor i en lägenhet på 75 kvadratmeter men ofta gömmer det sig mycket i garderober, bokhyllor och köksskåp. Slå in ömtåliga saker i packpapper (eller gamla tidningar) och bubbelplast och packa lådorna lätt. Tänk på att märka upp varje låda noggrant med vilket rum i huset de ska till så underlättar du för de som hjälper dig med flytten. Och du sparar massa tid när allt ska packas upp.

2. Boka in flytthjälp och flyttbil 

Oavsett om du tar hjälp av vänner eller en flyttfirma är det bra att boka in dem i god tid. Var ärlig med hur många flyttlådor och möbler som ska flyttas så att flyttbilen har rätt storlek. Oftast är det geografiska avståndet lite längre när man flyttar till hus så boka en stor bil så att allt får plats i en vända. Ni kan spara mycket tid på att ha ett gäng som packar ur lägenheten och ett gäng som tar emot vid huset. 

3. Planera flyttstädning 

Fundera på om du har tid och möjlighet att städa ur lägenheten själv eller om du vill anlita en städfirma. Var ute i god tid för att boka in städningen. Om du ska städa själv - kom då ihåg att ställa undan städutrustningen så att det inte av misstag kommer med i flyttlasset.

4. Teckna eller flytta elavtal  

En av de större kostnaderna med att bo i hus är elen eftersom energiförbrukningen i ett hus är mycket större än i en lägenhet. Elkostnaden består dels av elnätet som gör det möjligt för ditt hus att ta emot el. Dels av elhandeln som är den mängd el som går åt varje månad för bland annat uppvärmning, belysning och laddning av telefoner. Ditt nya hus är redan kopplat till ett elnät men du får själv välja elhandelsleverantör. Som kund hos oss vet du att din el alltid kommer från förnybara energikällor samtidigt som du bidrar till en hållbar utveckling. Vi hjälper dig att anmäla flytt av din el och teckna elavtal här. Anmäl din nya adress senast ett dygn innan inflyttningsdatum.

5. Teckna avtal för bredband

Fast bredband tecknas för att få internet till din bostad. De flesta villor har fast bredband via telefonjacket men det börjar också bli vanligt med fiberanslutning. Fråga säljaren eller mäklaren vilken anslutning som gäller för ditt hus och om det finns några bestämda operatörer kopplade till anslutningen. Det finns många bredbandsleverantörer på marknaden så jämför priser, hastighet och villkor för internetsäkerhet så att du väljer den som bäst passar ditt behov bäst. Teckna bredband innan du flyttar så att internet är igång när du anländer till ditt nya hus.

6. Anmäl ägarbyte för vatten och avlopp

Det är kommunens vatten och avloppsavdelning (förkortas VA) som ansvarar för att leverera ditt dricksvatten och ta hand om avloppsvatten. Kostnaden för detta består av en anslutningsdel och en rörlig del för din faktiska förbrukning. I ditt hus finns en vattenmätare som registrerar allt vatten som spolas i handfaten, toaletten, duschen, diskmaskin och tvättmaskin. Minst en gång om året läser du av vattenmätaren och rapporterar in till kommunen så att du bara betalar för det vatten som du har använt. Du och säljaren läser tillsammans av vattenmätaren och anmäler ägarbyte av VA-abonnemanget till kommunen.

Ligger ditt nya hus i ett stugområde kan det vara så att huset inte är anslutet till kommunens VA. Istället finns en egen brunn och avloppstank. För att få tanken tömd beställer du tjänsten direkt från kommunen eller annan privat aktör. Fråga säljaren eller mäklaren om du är osäker var du ska vända dig.

7. Anmäl ägarbyte för sophämtning

Som villa- och radhusägare måste du enligt lag ha sophämtning. Abonnemanget är knutet till huset och du tillsammans med säljaren anmäler ägarbytet till den operatör som ansvarar för sophämtningen i ditt område. Du kan påverka dina kostnader för sophantering beroende på hur ofta de ska tömmas, hur stort kärlet är och om du sorterar bort matrester.

8. Teckna villaförsäkring

En hemförsäkring som du har idag täcker de personer och saker som finns i hemmet. Nu måste du också teckna en villaförsäkring så att även ditt hem och det som finns på tomten är försäkrade. En del försäkringsbolag har kombinerade villahemförsäkringar så undersök noga vilken försäkring som passar dig och ditt hus bäst. Många försäkringsbolag ger också rabatt om du samlar flera försäkringar på samma ställe. Så avsätt tid för att jämföra försäkringar så att du inte betalar mer än vad som behövs.

9. Flyttanmälan, adressändring och eftersändning av post

När du flyttar ska du anmäla flytt för dig själv och övriga familjemedlemmar till Skatteverket så att ni får rätt folkbokföringsadress. Det är gratis och går att göra enkelt på Skatteverkets hemsida. Gör anmälan innan du flyttar eller senast en vecka efter flytten så gäller din nya adress från den dag du flyttar in.

Skatteverket sprider din nya adress till många myndigheter och företag men du behöver också meddela din nya adress till privatpersoner, föreningar och organisationer du är medlem i och tidskrifter du prenumererar på. Du kan själv höra av dig till dem eller ta hjälp av Svensk Adressändring mot en avgift. Om du vill vara säker på att all post kommer till din nya adress kan du köpa tjänsten eftersändning av posten av Svensk Adressändring. 

10.  En egen trädgård – vad ska du tänka på? 

Med ett hus kommer också en tomt, oavsett hur stor eller liten den är så är det förvånansvärt mycket där ute i trädgården som ska tas om hand om. Gräset ska klippas, entrén skottas från snö och alla redskap ska förvaras någonstans. Allt eftersom årstiderna kommer och går kommer du att märka vilka verktyg som underlättar arbetet på din tomt. Ett besök på din lokala bygg- och trädgårdshandeln ger också mycket inspiration. Det här är kanske inte det första att ta tag i men det kan vara bra att redan nu sätta upp en budget för trädgårdsrelaterade investeringar. 

Flytta till hus – en liten checklista  

Här följer en liten checklista inför flytten till hus. Här har vi listat de viktigaste sakerna så att du kan känna dig väl förberedd.  Ska du flytta till lägenhet eller vill ha fler tips med saker att tänka på? Läs vår checklista inför flytten här. 

Före flytten:

  • Fixa med flyttlådor, inslagspapper och bubbelplast
  • Packa och rensa
  • Flyttanmälan, adressändring och eftersändning av post
  • Teckna bredbandsavtal 
  • Anmäl ägarbyte för sophämtning
  • Anmäl ägarbyte för VA (vatten och avlopp)
  • Teckna Villaförsäkring
  • Teckna/flytta El-avtal

Efter flytten:

  • Sätt upp ditt namn på brevlådan
  • Njut! Visst är det skönt när allt är fixat och uppackat men stanna upp och ta en välförtjänt vila. Bjud in familj och vänner och fira att ni nu är husägare. 
  • Hälsa på grannarna
  • Upptäck trädgården. Var är bästa platsen för morgonkaffe och var lyser kvällssolen mest?