1. Privat
  2. El
  3. Strömavbrott
  4. Skada eller ersättning?

Ersättning och skadeanmälan vid avbrott

Logga in i vår digitala tjänst där du enkelt kan se om du har rätt till avbrottsersättning och följa status på ditt ärende. Om du skulle behöva anmäla skador som orsakats av ett strömavbrott eller elfel kan du smidigt göra det här också.

Tjänsten är inte tillgänglig för tillfället. Vänligen försök igen om en stund.

Tack för att du loggat in på Mitt E.ON. På de här sidorna kan E.ON-kunder se sina fakturor, hålla koll på sin förbrukning, följa sina anslutningsärenden samt ta del av andra tjänster.

Såvitt vi kan se är du inte kund hos oss. Men vill du teckna elavtal med oss blir vi självklart glada!

E.ON kanske redan levererar elen till ditt hem? Här är några möjliga orsaker till att det ser ut som att du inte är E.ON-kund:

  1. Det är någon annan i ditt hushåll som står för era E.ON-avtal
  2. Du har precis blivit kund hos oss, och våra system har inte hunnit registrera dig än
  3. Du är företagskund med organisationsnummer som har loggat in med BankID. Är du företagskund med organisationsnummer ber vi dig att logga in med användarnamn och lösenord.
  4. Du är företagskund med fler än 4 anläggningar. Har du fler än 4 anläggningar ber vi dig att logga in på E.ON Navigator.

Tjänsten är inte tillgänglig för tillfället. Vänligen försök igen om en stund.

Detta gäller vid längre strömavbrott

Om du drabbas av ett strömavbrott som varar i mer än 12 sammanhängande timmar, har du rätt till avbrottsersättning. Ersättningen ska täcka skador och kostnader som kan ha uppstått vid ett längre avbrott. Hur stor ersättning du får från oss beror på hur länge avbrottet har varat.

12-24 timmar: minst 1000 kronor
24-48 timmar: minst 2000 kronor

Se alla ersättningsnivåer

Ersättningen dras automatiskt av på din elnätsfaktura, normalt inom 3 månader efter att avbrottet inträffade, beroende på ditt fakturaintervall.

Om något har gått sönder

Du som är privatkund anmäler enklast en skada efter strömavbrott genom att logga in i vår digitala tjänst. Då får du snabbare återkoppling på ditt ärende och kan följa status.

Är du företagskund eller inte har möjlighet att logga in i den digitala tjänsten, kan du istället använda ett av formulären nedan. Dessa kan du även använda om du vill anmäla en skada som inte är relaterad till ett strömavbrott. Läs sammanfattningen av våra avtalsvillkor för att få full koll på vad som gäller.

Vi ökar investeringarna 

Vi gör nu stora investeringar i elnäten. Elnätspriset har sänkts och tillgängligheten i elnäten ökar över hela landet. Därför fasar vi från 1 juni 2020 ut det som vi kallar Kundlöftet.

Har vi ditt mobilnummer?

Visste du att vi skickar avbrottsinformation till dig om vi har ditt mobilnummer? Om du uppdaterar dina kontaktuppgifter på Mitt E.ON ser vi till att du får dessa SMS-utskick.