Tjänsten är inte tillgänglig för tillfället. Vänligen försök igen om en stund.

Tack för att du loggat in på Mitt E.ON. På de här sidorna kan E.ON-kunder se sina fakturor, hålla koll på sin förbrukning, följa sina anslutningsärenden samt ta del av andra tjänster.

Såvitt vi kan se är du inte kund hos oss. Men vill du teckna elavtal med oss blir vi självklart glada!

E.ON kanske redan levererar elen till ditt hem? Här är några möjliga orsaker till att det ser ut som att du inte är E.ON-kund:

  1. Det är någon annan i ditt hushåll som står för era E.ON-avtal
  2. Du har precis blivit kund hos oss, och våra system har inte hunnit registrera dig än
  3. Du är företagskund med organisationsnummer som har loggat in med BankID. Är du företagskund med organisationsnummer ber vi dig att logga in med användarnamn och lösenord.
  4. Du är företagskund med fler än 4 anläggningar. Har du fler än 4 anläggningar ber vi dig att logga in på E.ON Navigator.
  5. Tjänsten är inte tillgänglig för tillfället. Var god försök igen om en stund.

Tjänsten är inte tillgänglig i detta läge.

500 000 elmätare ger Stadsmissionen en halv miljon

Nu är 500 000 elmätare utbytta. Att alla hushåll i Sverige får en smart elmätare är en del i regeringens arbete för att skapa ett energismartare samhälle där det är ännu enklare att få överblick över och kunna påverka sin elförbrukning. Med en halv miljon smarta elmätare installerade får Stadsmissionen en gåva på 500 000 kronor från oss. Din gamla elmätare lämnas till återvinning och samtidig stödjer vi Stadsmissionens viktiga arbete för ett mänskligare samhälle.

Läs mer om Stadmissionens viktiga arbete

Stadsmissionens arbete

När kommer vi till dig?

  • Mätarbyte kommer ske fram till årskiftet 2024. Vi aviserar tre veckor innan, men nedan kan du se när vi preliminärt kommer till ditt område.
  • Malmö ytterområde
    oktober 2022-januari 2024
  • Malmö centrala delar
    juni 2023-augusti 2024
  • Halland
    september 2022-november 2023 
  • Östra Blekinge
    januari 2023-november 2023
  • Kalmar (inkl Öland)
    april 2023-november 2023
  • Norra Småland
    januari 2023-november 2023
  • Örebro ytterområde
    juni 2023-mars 2024
  • Västra Stockholm
    april 2023-juni 2024
  • Östra Stockholm
    april 2023-juni 2024

Områden med nya mätare

  • Västra Blekinge
  • Jämtland
  • Kronoberg
  • Medelpad
  • Skåne utom Malmö
  • Ångermanland
  • Örebro centrala delar
  • Östergötland

Vanliga frågor om mätarbytet

Varför ska mätaren bytas? 

Regeringen har beslutat om nya krav på elmätare i syfte att bland annat öka möjligheten att påverka sin egen elförbrukning. Dessutom behöver många av dagens installerade mätare ersättas de närmaste åren eftersom de kommer att ha nått slutet på sin ekonomiska och tekniska livslängd. Alla mätare ska vara utbytta senast i slutet av 2024.

Behöver jag närvara vid mätarbytet? 

Om du har en elmätare som våra tekniker kan nå själva (åtkomlig) behöver du inte vara på plats när bytet görs. En åtkomlig mätare sitter utanför din bostad, till exempel i ett fasadskåp på huset eller i ett mätarrum i ett flerbostadshus dit E.ON har nyckel. När mätarbytet är klart kan det vara bra att kontrollera att jordfelsbrytaren fungerar som den ska. 

Om vi inte kan komma åt din elmätare själva (ej åtkomlig) behöver du eller någon annan myndig person vara på plats när bytet ska göras. En ej åtkomlig mätare sitter antingen inne i din bostad eller i ett annat inhägnat/låst utrymme dit E.ON inte har nyckel. 

Hur lång tid ska jag räkna med att strömmen är borta?

När teknikern anländer beräknas mätarbytet ta cirka en halvtimme och elen kommer vara avstängd under tiden för arbetet.

Vad behöver jag tänka på inför mätarbytet?

Vi behöver din hjälp med att se till att det är fri tillgång till mätaren. Våra tekniker ska stå framför mätaren när bytet görs, därför måste sådant som blockerar mätaren tas bort i förväg. Vänligen se även till att husdjur inte är i vägen när teknikern kommer.

Eftersom vi stänger av strömmen rekommenderar vi att koppla bort känslig elektronik, så som datorer, routers och servrar.

Kostar mätarbytet något?

Nej, kostnaden ingår i nätavgiften.

Jag har tidigare en överenskommelse om manuell mätning, vad gäller nu?

De nya myndighetskraven innebär bland annat att samtliga elmätare ska vara fjärravlästa senast den 31 december 2024. Vi installerar därmed inga nya mekaniska mätare. Om du har tecknat en överenskommelse med E.ON avseende självavläsning gäller den till och med att bytet är gjort. Läs mer i vår policy.

Smart elmätare i låda redo att installeras

Hur fungerar smarta elmätare?

Här kan du läsa mer om hur de smarta elmätarna fungerar samt ladda ner en mätarmanual.

I samarbete med

One Nordic

ONE Nordic har i uppdrag att installera 650 000 nya smarta elmätare i E.ONs elnätskunders fastigheter i Skåne, Halland, Jämtland, Medelpad och Ångermanland samt i storstadsregionerna Stockholm, Örebro och Malmö.

Transtema
Montico

Transtema har tillsammans med Montico i uppdrag att installera 340 000 nya smarta elmätare i E.ONs elnätskunders fastigheter i Östergötland, Småland, Kronoberg och Blekinge.