Tjänsten är inte tillgänglig för tillfället. Vänligen försök igen om en stund.

Tack för att du loggat in på Mitt E.ON. På de här sidorna kan E.ON-kunder se sina fakturor, hålla koll på sin förbrukning, följa sina anslutningsärenden samt ta del av andra tjänster.

Såvitt vi kan se är du inte kund hos oss. Men vill du teckna elavtal med oss blir vi självklart glada!

E.ON kanske redan levererar elen till ditt hem? Här är några möjliga orsaker till att det ser ut som att du inte är E.ON-kund:

  1. Det är någon annan i ditt hushåll som står för era E.ON-avtal
  2. Du har precis blivit kund hos oss, och våra system har inte hunnit registrera dig än
  3. Du är företagskund med organisationsnummer som har loggat in med BankID. Är du företagskund med organisationsnummer ber vi dig att logga in med användarnamn och lösenord.
  4. Du är företagskund med fler än 4 anläggningar. Har du fler än 4 anläggningar ber vi dig att logga in på E.ON Navigator.

Tjänsten är inte tillgänglig i detta läge.

När kommer vi till dig?

  • Mätarbyte kommer ske fram till årskiftet 2024. Vi aviserar tre veckor innan, men nedan kan du se när vi preliminärt kommer till ditt område.

  • Nordvästra Skåne
    mars 2021-april 2022
  • Norrköping
    mars 2021-april 2022
  • Västra Kronoberg
    mars 2021-juni 2022
  • Medelpad och västra Jämtland
    april 2021-september 2022
  • Nordöstra Skåne
    juni 2021-juni 2022
  • Ångermanland och norra Jämtland
    juli 2021-december 2022
  • Södra Skåne
    november 2021-augusti 2022
  • Västra Blekinge
    maj 2022-februari 2023
  • Östra Kronoberg
    maj 2022-februari 2023
  • Östergötland
    mars 2022-januari 2023
  • Halland
    juli 2022-juni 2023
  • Malmö ytterområde
    augusti 2022-januari 2024
  • Örebro centrala delar
    september 2022-juni 2023
  • Örebro ytterområde
    november 2022-oktober 2023
  • Norra Småland
    januari 2023-november 2023
  • Kalmar
    januari 2023-november 2023
  • Östra Blekinge
    januari 2023-november 2023
  • Malmö centrala delar
    februari 2023-augusti 2024
  • Västra Stockholm
    april 2023-juni 2024
  • Östra Stockholm
    november 2023-juni 2024

Vanliga frågor om mätarbytet

Varför ska mätaren bytas? 

Regeringen har beslutat om nya krav på elmätare i syfte att bland annat öka möjligheten att påverka sin egen elförbrukning. Dessutom behöver många av dagens installerade mätare ersättas de närmaste åren eftersom de kommer att ha nått slutet på sin ekonomiska och tekniska livslängd. Alla mätare ska vara utbytta senast i slutet av 2024.

Behöver jag närvara vid mätarbytet? 

Om du har en elmätare som våra tekniker kan nå själva (åtkomlig) behöver du inte vara på plats när bytet görs. En åtkomlig mätare sitter utanför din bostad, till exempel i ett fasadskåp på huset eller i ett mätarrum i ett flerbostadshus dit E.ON har nyckel.

Om vi inte kan komma åt din elmätare själva (ej åtkomlig) behöver du eller någon annan myndig person vara på plats när bytet ska göras. En ej åtkomlig mätare sitter antingen inne i din bostad eller i ett annat inhägnat/låst utrymme dit E.ON inte har nyckel. 

Hur lång tid ska jag räkna med att strömmen är borta?

När teknikern anländer beräknas mätarbytet ta cirka en halvtimme och elen kommer vara avstängd under tiden för arbetet.

Vad behöver jag tänka på inför mätarbytet?

Vi behöver din hjälp med att se till att det är fri tillgång till mätaren. Våra tekniker ska stå framför mätaren när bytet görs, därför måste sådant som blockerar mätaren tas bort i förväg. Vänligen se även till att husdjur inte är i vägen när teknikern kommer.

Eftersom vi stänger av strömmen rekommenderar vi att koppla bort känslig elektronik, så som datorer, routers och servrar.

Kostar mätarbytet något?

Nej, kostnaden ingår i nätavgiften.

Hur hanterar ni Covid-19 vid hembesök?

Vi följer Folkhälsomyndighetens riktlinjer gällande Covid-19, läs mer på eon.se/corona.

Jag har tidigare en överenskommelse om manuell mätning, vad gäller nu?

De nya myndighetskraven innebär bland annat att samtliga elmätare ska vara fjärravlästa senast den 31 december 2024. Vi installerar därmed inga nya mekaniska mätare. Om du har tecknat en överenskommelse med E.ON avseende självavläsning gäller den till och med att bytet är gjort. Läs mer i vår policy.

Smart elmätare i låda redo att installeras

Hur fungerar smarta elmätare?

Här kan du läsa mer om hur de smarta elmätarna fungerar samt ladda ner en mätarmanual.

I samarbete med

One Nordic

ONE Nordic har i uppdrag att installera 650 000 nya smarta elmätare i E.ONs elnätskunders fastigheter i Skåne, Halland, Jämtland, Medelpad och Ångermanland samt i storstadsregionerna Stockholm, Örebro och Malmö.

Transtema
Montico

Transtema har tillsammans med Montico i uppdrag att installera 340 000 nya smarta elmätare i E.ONs elnätskunders fastigheter i Östergötland, Småland, Kronoberg och Blekinge.