Ett bra byte helt enkelt

För att alla i Sverige ska kunna bidra till ett smartare och mer hållbart samhälle byter vi nu ut alla elmätare till nästa generations smarta mätare. Din nya mätare är förberedd för digitala tjänster som kan hjälpa dig att hitta hushållets energitjuvar. Den bidrar till att förkorta eventuella strömavbrott och vill du sätta solceller på taket kan mätaren även visa din produktion.

Vad händer nu?

Alla elmätare i Sverige ska bytas innan år 2025. De första elmätarna kommer att bytas i höst. Vi kommer att kontakta dig när det är din tur och föreslå en tid för bytet. Då kommer du kunna ändra tiden och dina uppgifter. 

Din bokning

Tjänsten är inte tillgänglig för tillfället. Vänligen försök igen om en stund.

Tack för att du loggat in på Mitt E.ON. På de här sidorna kan E.ON-kunder se sina fakturor, hålla koll på sin förbrukning, följa sina anslutningsärenden samt ta del av andra tjänster.

Såvitt vi kan se är du inte kund hos oss. Men vill du teckna elavtal med oss blir vi självklart glada!

E.ON kanske redan levererar elen till ditt hem? Här är några möjliga orsaker till att det ser ut som att du inte är E.ON-kund:

  1. Det är någon annan i ditt hushåll som står för era E.ON-avtal
  2. Du har precis blivit kund hos oss, och våra system har inte hunnit registrera dig än
  3. Du är företagskund med organisationsnummer som har loggat in med BankID. Är du företagskund med organisationsnummer ber vi dig att logga in med användarnamn och lösenord.
  4. Du är företagskund med fler än 4 anläggningar. Har du fler än 4 anläggningar ber vi dig att logga in på E.ON Navigator.

Tjänsten är inte tillgänglig i detta läge.

Så går mätarbytet till

Vi kontaktar dig innan bytet

Före mätarbytet kontaktar vi dig och föreslår en tid. Du kommer att bli informerad ifall du behöver närvara vid bytet, beroende på om vi har åtkomst till din elmätare eller inte. Vi behöver din hjälp med att se till att det är fri tillgång till mätaren innan teknikern kommer.

Under mätarbytet

Teknikern kommer från en av våra samarbetspartners, One Nordic eller Transtema/Montico, och identifierar sig med ett behörighetsbevis. Under bytet kommer elen att vara avstängd upp till 30 minuter. Teknikern dokumenterar din gamla och nya mätarställning och rapporterar till E.ON.

Efter bytet av mätaren

Nu är din nya elmätare på plats! Om du har registrerat ditt mobilnummer får du bekräftelse via SMS. Vi kommer att ta med oss din gamla mätare och lämna till återvinning.

Vanliga frågor om mätarbytet

Varför ska mätaren bytas? 

Regeringen har beslutat om nya krav på elmätare i syfte att bland annat öka möjligheten att påverka sin egen elförbrukning. Dessutom behöver många av dagens installerade mätare ersättas de närmaste åren eftersom de kommer att ha nått slutet på sin ekonomiska och tekniska livslängd. Alla mätare ska vara utbytta senast i slutet av 2024.

Behöver jag närvara vid mätarbytet? 

Om du har en elmätare som våra tekniker kan nå själva (åtkomlig) behöver du inte vara på plats när bytet görs. En åtkomlig mätare sitter utanför din bostad, till exempel i ett fasadskåp på huset eller i ett mätarrum i ett flerbostadshus dit E.ON har nyckel.

Om vi inte kan komma åt din elmätare själva (ej åtkomlig) behöver du eller någon annan myndig person vara på plats när bytet ska göras. En ej åtkomlig mätare sitter antingen inne i din bostad eller i ett annat inhägnat/låst utrymme dit E.ON inte har nyckel. 

Hur lång tid ska jag räkna med att strömmen är borta?

När teknikern anländer beräknas mätarbytet ta max en halvtimme och elen kommer vara avstängd under tiden för arbetet. 

Kostar mätarbytet något?

Nej, kostnaden ingår i nätavgiften.

Hur hanterar ni Covid-19 vid hembesök?

Vi följer Folkhälsomyndighetens riktlinjer gällande Covid-19, läs mer på eon.se/corona

I samarbete med

One Nordic
Transtema
Montico