Var uppmärksam på bedrägeriförsök
Just nu ökar risken att elkunder utsätts för bedrägeriförsök. Det kan handla om elmätare som påstås ha felaktigheter eller att det är problem med utbetalning av elstöd. Syftet med bedrägeriet är att komma åt privatpersoners inloggningsuppgifter till banken för att kunna stjäla pengar. Bedrägeriförsöken sker ofta via telefon, men sms, mejl eller brev förekommer också. Vid telefonsamtal ringer bedragarna upp med målet att den som utsätts ska logga in via bank-id eller bankdosa. Var vaksam om du blir kontaktad och var försiktig med hur du använder ditt bank-id.
Vi på E.ON kontaktar aldrig dig som är kund på detta sätt, och ber aldrig om inloggningsuppgifter i mejl eller sms. Tänk på att inget ärende som rör din mätarställning eller som rör hantering av elstöd behöver en inloggning till din bank. Alla utbetalningar gällande elstöd sker idag automatiskt. Får du ändå ett sådant samtal är det ett bedrägeriförsök. Det säkraste du kan göra då, är att omgående avsluta samtalet och kontakta polisen.