E.ON varnar för elräkningsbedrägerier

Ett drygt hundratal E.ON-kunder har i dagarna utsatts för bedrägeriförsök. Bedragarna ringer upp kunder, anger att elfakturan blivit fel och att kunderna ska få pengar tillbaka. De begär sedan att kunden legitimerar sig med bank-id eller bankdosa för att E.ON ska betala tillbaka pengar. – Tro dem inte. Det är inte sant. Vi går aldrig tillväga på det sättet, säger Mikael Bladh, chef för Fakturering & Betalning på E.ON.

Svenska Kraftnät presenterade i torsdags ett förslag till elpriskompensation. Ska det bli verklighet måste Energimarknadsinspektionen först godkänna förslaget.

– När det väl är beslutat kommer E.ON att informera våra kunder om hur utbetalningen ska ske. Det kommer inte att ske per telefon. Vi kommer således inte att ringa våra kunder om elpriskompensation, säger Mikael Bladh som uppmanar alla till försiktighet vid användning av bank-id.

– Kontrollera alltid noggrant att det är rätt part som du signerar mot. E.ON uppmanar aldrig våra kunder att avvända sin bankdosa eller att uppge bankkontonummer Handlar det om bedrägeri så uppmanar jag alla att polisanmäla, säger Mikael Bladh.