Namnet på din växelriktare hittar du i din offert. Det står också på växelriktaren.
Support för dig som väntar på installation
Har du frågor kontakta oss på 010-228 39 49, öppet vardagar kl 9.00-12.00 samt 13.00-16.00 eller mejla oss på solceller@eon.se.
Support för dig som har installerat solceller
Att äga en solcellsanläggning kräver inte mycket kunskap. Här nedan har vi samlat det viktigaste för dig att känna till om din anläggning.
Om din solcellsanläggning
-
Hur vet jag vad jag har för växelriktare?
-
Hur startar och stänger jag växelriktaren?
Se manualen eller videofilmerna.
Har du Fronius växelriktare finns det även videoinstruktioner:
-
Hur läser jag av min produktion?
Se instruktionen: Hur läser jag av produktionen via hemsidan och appen? (pdf)
-
Var laddar jag ner appen för att följa min produktion?
Fronius
Solar Edge -
Hur vet jag att anläggningen fungerar som den ska?
Du har indikationslampor på växelriktaren som kommunicerar status.
När anläggningen är igång ska den gröna lampan lysa, om solen skiner.
Om gul eller röd lampa lyser säkerställ att anläggningen är startad, starta sedan om anläggningen.
Om lamporna kvarstår som gul eller röd, trots omstart, kontakta vår solsupport.
-
Vad gör jag vid ett strömavbrott?
Vid planerat strömavbrott rekommenderas att stänga av anläggningen.
Vid oplanerade strömavbrott kan det krävas omstart av anläggningen.
Se manual för instruktion kring omstart av anläggningen.
-
Vad gör jag vid åsknedslag?
Om anläggningen inte startar efter ett åskoväder, gör en omstart enligt våra instruktioner i manualen.
Startar inte anläggningen trots omstart, kontakta vår solsupport
-
Behöver jag underhålla min anläggning?
Du behöver inte underhålla din anläggning.
App/Internet
-
Var laddar jag ner appen för att följa min produktion?
Fronius
Solar Edge -
Jag lyckas inte logga in på mitt Solarweb / Solaredge konto.
Kontouppgifter till din anläggning får du från vår installatörspartner.
Har du tidigare fått uppgifter men glömt lösenordet så klickar du på ”glömt lösenord” så får du ett återställningsmejl skickat till din inkorg.
-
Jag ser inga värden i appen.
För att kunna följa din produktion via appen så krävs det att växelriktaren är uppkopplad till internet. Se våra instruktioner som visar på hur du kopplar upp den.
-
Jag kan inte logga in i E.ON Home appen.
När din installation är klar och vi fått in färdigrapporten från installatören så skapas ett konto för inloggning till E.ON Home. Under tiden du väntar på kontouppgifter kan du använda dig av appen som medföljer anläggningen.
-
Jag har glömt mitt lösenord.
Klicka på ”glömt lösenord” så skickas ett återställningsmejl ut till dig.
Under pågående installation
-
Krävs det bygglov för solceller?
I normala fall så är bygglov borttaget på solceller.
Det kan behövas i de fall man bor nära militär eller flygplats, även vid riksintresse samt på K-märkta fastigheter. Det brukar finnas mycket information på kommunens hemsida men om du är osäker så rekommenderar vi dig att ringa till dem för mer information.
-
Hur gör jag om jag vill nyttja skattereduktion för grön teknik?
Har du informerat oss att du vill ha skattereduktion för grön teknik så drar vi av det direkt på fakturan. Vi gör sedan ansökan hos Skatteverket.
-
Vad gäller för att jag ska kunna nyttja skattereduktion för grön teknik?
Vänligen kontakta Skatteverket för mer information.
-
Kan jag nyttja både ROT-avdraget och skattereduktion för grön teknik?
Nej, du kan inte kombinera både ROT-avdrag och skattereduktion för grön teknik.
-
Vad händer om Skatteverket ger avslag på min ansökan om skattereduktion för grön teknik/rotavdrag?
Får vi avslag på ansökan för skattereduktion för grön teknik eller ROT-avdrag så skickar vi dig en faktura på motsvarande belopp.
-
Kan ni hjälpa mig med finansiering?
Vi erbjuder inga finansieringslösningar direkt via oss. E.ON skickar alltid faktura på hela beloppet. Du kan kontakta våra samarbetspartners för att ansöka om sollån. Vi samarbetar idag med Swedbank och SEB.
-
Varför har ni tagit en kreditupplysning på mig?
Vi gör en förenklad kreditupplysning för både din och vår säkerhet. Svaret på kreditupplysningen avgör hur stor del av beloppet som ska betalas i förskott. Den förenklade kreditupplysningen visar endast taxerad inkomst och inte eventuella lån eller tillgångar.
-
Vad är en föranmälan och färdiganmälan?
En föranmälan är en anmälan till ditt nätbolag om att du ska installera solceller. En föranmälan ger nätbolaget möjligheten att mäta upp så att nätet klarar av att hantera ditt överskott av el. När anmälan är hanterad av nätbolaget så meddelas vår installationspartner. I dem flesta fall får vi ett installationsmedgivande men ibland krävs det en nätförstärkning innan vi kan gå vidare.
En färdiganmälan skickas in till nätbolaget av vår installationspartner när installationen är klar. Nätbolaget ombesörjer därefter bytet av mätaren hos dig.
-
När görs mitt mätarbyte?
Mätarbytet hanteras separat av nätbolaget. När vår installation är färdig, det vill säga när vår elektriker varit på plats och driftsatt din anläggning, stänger de av anläggningen och skickar en färdiganmälan till ditt elnätbolag. Elnätsbolaget ombesörjer därefter elmätarbytet hos dig. I de fall där elnätsbolaget är E.ON Energidistribution AB kan vi tyvärr inte påverka ledtider eller ge datum på förhand för elmätarbytet, då konkurrenslagstiftning om åtskillnadregler träder i kraft.
Har du E.ON Energidistribution som nätägare så skickas det ut ett ärendenummer och en länk till var du följer ditt anslutningsärende.
-
Vem utför mitt mätarbyte?
Mätarbytet utförs av din nätägare. I dem fall din nätägare är E.ON Energidistribution AB kan vi tyvärr inte påverka ledtider eller ge datum på förhand för elmätarbytet, då konkurrenslagstiftning om åtskillnadregler träder i kraft.
-
När kan jag starta min anläggning?
Anläggningen kan startas när mätaren är bytt och du mottagit ett nätintyg av nätbolaget.
-
Kan jag bli elhandelskund i efterhand?
Ja. Hör av dig till vår kundsupport på 0771-833640, knappval 4.
-
Kan jag få mitt överskott utbetalt direkt till mitt bankkonto?
Vad du köper och säljer kvittas alltid på din månadsfaktura. Blir det ett överskott kommer pengarna att betalas ut till det konto som du registrerat. Har du inte registrerat ett konto via bankid, kontakta vår kundservice på 0771-833640 knappval 4 eller mejla till supportsolceller@eon.se.
-
Vad är ”övriga kostnader” på min faktura?
Övriga kostnader avser de poster som Skatteverket inte godkänner för Grön Teknik. För totalentreprenader avser Övriga kostnader 3 % enligt schablon från Skatteverket. Om du önskar läsa mer om uppsättningen för grön teknik hänvisar jag varmt till Skatteverkets hemsida, där det finns enkel information att tillgå:
Felanmälan
-
Jag tror det är något fel på min anläggning, vart ska jag vända mig?
Vänd dig i första hand till vår solsupport via mejl. Förklara tydligt vad du upplever är fel med din anläggning. Bifoga bilder eller skärmdumpar som förtydligar din anmälan.
-
Hur lång tid tar det att få sin felanmälan åtgärdad?
Det beror på vad felet är. I första hand gör vi alltid en felsökning på distans. Vi hanterar ärenden i turordning och försöker alltid lösa problemet skyndsamt.
-
Kan jag bli betalningsskyldig för åtgärdandet av min felanmälan?
Vid en eventuell felsökning på plats, kommer du kontaktas för tidbokning via telefon eller email.
Om inget fel kan påvisas, eller att felet härleds till handhavandefel eller är utanför garantitid debiteras felsökningen.
-
Var vänder jag mig om jag inte anser att felet är avhjälpt trots att ni stängt ärendet?
Om du inte är nöjd med hanteringen av ditt ärende kan du vända dig till vår konsument ombudsman eller ARN för att få ditt ärende prövat.
Kundombudsmannen
Ring oss direkt
Ring oss på 010-228 39 49, öppet vardagar kl 9.00-12.00 samt 13.00-16.00.