Absolut! Om du köper el från E.ON blir vi automatiskt din anvisade köpare. Men du är självklart fri att aktivt välja att sälja din el till det energibolag du vill.
Tillhör du vårt elnät och vill koppla på din solcellsanläggning finns det en del saker att tänka på. Här får du reda på hur anslutningen till elnätet går till, hur lång tid det tar och vad det kostar – och goda råd på vägen till att producera egen solenergi.
Har du redan påbörjat en anslutning och vill veta hur det går?
Många anslutningsärenden – kontakta installatör i god tid
Just nu är det många som vill ansluta sina solceller till elnätet. Det är vi glada för, men det ta tid för oss att bearbeta våra ärende och göra de beräkningar som behövs. Oftast kan vi göra beräkningarna på ett par timmar efter att du signerat frekvenssvarsblanketten men du kan behöva vänta i två veckor på besked. Ibland behövs det ytterligare beräkningar för att kontrollera elnätets kvalitet. Det kan i så fall innebära cirka tolv veckors väntetid till. Det kan även behövas göra förstärkningar i elnätet för att din anläggning ska kunna anslutas. Vi gör vårt yttersta för att påskynda hanteringen och för att hjälpa oss får du gärna kontakta en installatör i god tid.

Så lång tid tar det att ansluta solceller
Inför all anslutning av solcellsanläggningar till det lokala elnätet krävs en föranmälan. Den ska lämnas in till oss av en auktoriserad installatör och innebär att vi som nätägare säkerställer att det finns kapacitet i elnätet att hantera din anläggnings energiproduktion. I cirka fem procent av fallen betyder det att förbättringsarbeten eller förstärkningar i elnäten måste göras innan en anslutning är möjlig.
-
Kan jag sälja min överskottsel?
-
När kan jag börja använda mina solceller?
Om vi inte behöver göra förstärkningar i elnätet för att ansluta din anläggning kan du börja producera el när vi meddelat att allt är klart för att driftsätta anläggningen. Detta förutsätter förstås att din solcellsleverantör är färdig med installationen.
-
Det behöver göras förstärkningsarbete innan min anläggning kan kopplas in. Vad händer då?
Det finns en möjlighet att ändå börja producera el för egen förbrukning innan åtgärderna i elnätet är klara. Läs mer om elnätsförstärkning och nollinmatning.

Behöver du hjälp?
Våra anslutningsexperter svarar på frågor om anslutning till elnätet. Du når dem på 010-228 30 29. Våra öppettider är vardagar 8-16. Har du andra frågor kring solceller eller energi är du alltid välkommen att kontakta vår kundservice.
Få ersättning för din solel
Du kan sälja överskottet av din solenergi till oss, men vi ersätter dig också för den nytta din elproduktion skapar i elnätet. Se hur stor ersättningen kan bli.