Få koll på din energiförbrukning med E.ON Elna™

E.ON Elna™ är en smart tjänst i E.ON-appen som analyserar hushållets energi­användning dygnet runt. Du kan ta kontroll över din för­brukning och göra med­vetna val som hjälper dig att spara energi och sänka dina kostnader. Installera bara Elna-dongeln i din el­mätare och koppla den till appen, sen är du i gång och kan enkelt följa din för­brukning både i realtid, över tid och per kategori – smart och enkelt.

E.ON Elna™ hjälpte familjen att sänka förbrukningen med 32%

Jarnys fortsätter sitt energiexperiment och de intensiva diskussionerna om vad som drar mest energi i hushållet pågår ständigt. Som tur är kan Elna™ hjälpa till att vägleda och familjen har lyckats sänka sin energiförbrukning rejält!

E.ON Elnas smarta funktioner 

Drar tvätt­maskinen mer el än den borde? Är det mycket apparater som står på dygnet runt?  Hur stor del av el­räkningen står egentligen värmen för?  Elna har en rad smarta för­delar som hjälper dig att ta kontrollen över din för­brukning. Här listar vi några av de viktigaste: 

  • Realtidsförbrukning med graf

    Se din aktuella förbrukning i realtid (effekt, W). Zooma och scrolla ner på detaljnivå för att hitta energitjuvar. 

  • Låg, medel eller hög förbrukning

    Få en indikation på vilken nivå din förbrukning (effekt, W) befinner sig på – låg, mellan eller hög jämfört med de senaste 7 dagarna. Varje nivå kommer också med förklarande vyer kring förbrukningen.

  • Kategoriserad förbrukning

    Se din förbrukning nedbruten i upp till 20 olika kategorier, exempelvis: uppvärmning, vattenuppvärmning, tvättmaskin, diskmaskin, elbil/ladd och alltid på.

  • Min Energi

    Se hushållets energianvändning per kategori och över tid – titta på dag, vecka, månad eller år och jämför med tidigare förbrukning.

Tre olika vyer av Elna i appen

Beställ E.ON Elna™

För att beställa E.ON Elna™ och få bästa möjliga kundupplevelse behöver du just nu:

  • Vara elhandelskund och bo inom E.ONs elnät

    Håll utkik, så småningom kommer även elhandelskunder utanför E.ONs elnät ha möjlighet att beställa E.ON Elna™. 

  • Bo i villa
  • Ha en ny smart elmätare installerad, utrustad med HAN-port (RJ12)
  • Ha WiFi 2,4 GHz ut till den smarta elmätaren

Kampanj just nu

Beställ E.ON Elna™ nu och använd tjänsten kostnads­fritt till och med den 30 juni 2023. Därefter kostar Elna 49 kr/månad. Uppsägnings­tiden är 30 dagar.  

Erbjudandet gäller till och med 30 juni 2023 med reservation för slutförsäljning.

Tips för att minska din förbrukning

Med Elna kan du hålla koll och du får chansen att agera där du ser att det kan göra skillnad. Vi har samlat några av våra mest effektiva energispartips, som Elna kan hjälpa dig att hålla bättre koll på.

Så fungerar E.ON Elna™

Elna är en smart tjänst som visar dig din för­brukning i real­tid och hur din energi­användning är för­delad i ditt hem genom att samla in data ifrån din el­mätare och analysera den. Det sker så kallad AI, artificiell intelligens och innebär att Elna hela tiden lär sig mer baserat på din för­brukning över tid. Till sin hjälp har Elna också en data­bas med förbruknings­profiler på vitvaror och annan elektronik som din för­brukning matchas mot.

Efter hand kommer du få mer träff­säkra värden* och se fler vyer i appen. Elna blir aldrig helt färdig­lärd utan fortsätter hela tiden att lära sig mer utefter hur för­ändringar sker i ditt hem eller i din för­brukning. 

För att få ut det mesta av Elna, behöver du fylla i en hushålls­profil med information om till exempel när huset är byggt och vilken typ av upp­värmning ni har.

*Elna är en guide och ett verktyg för att hjälpa dig och ditt hus­håll med el­förbrukningen. Tjänsten bygger på analys av hushållets för­brukning och ersätter inte smart­pluggar eller lokala mät­enheter i mät­noggrannhet.

Enkel installation 

Hela idén med Elna är att förenkla energianvändningen för dig som kund. Elna är inte bara enkel att använda och förstå, dongeln är dessutom väldigt enkel att installera. Efter att du tecknat Elna så får du Elna-dongeln hemskickad till dig med posten. Sen är det bara att plugga in dongeln i din elmätare, följa instruktionerna och sen är du igång. 

Så installerar du E.ON Elna™

  • Steg 1: Ladda ner E.ON-appen
    Sök “E.ON” i App Store eller Google Play, för att ladda ner E.ON-appen.
  • Steg 2: Koppla in Elna

    Koppla in dongeln i HAN-porten på din elmätare (se bild). För att Elna ska kunna kommunicera med din elmätare behöver anslutningen (HAN-porten) vara aktiverad. Du kan aktivera anslutningen själv i appen under installationen av Elna eller på Mitt E.ON.

Bild som visar var du kopplar in E.ON Elna i HAN-porten på din smarta elmätare.
  • Steg 3: Konfigurera/ställ in E.ON-appen

    Du blir guidad genom installationens olika steg i appen, där kopplar du också Elna-dongeln till Bluetooth och WiFi. Till sist ska du konfigurera Elna genom att fylla i uppgifter om ditt hem och dina vitvaror. Tänk på att ju noggrannare du är här, desto fler av dina vitvaror kan Elna identifiera och visa.

När du är klar med installationen är det dags för dig att lära känna Elna. Och för Elna är det dags att lära känna dig och ditt hushålls förbrukning. Eftersom Elna bygger på avancerad AI-teknik (artificiell intelligens) tar det några månader innan mjukvaran kan dina förbrukningsmönster fullt ut.

E.ON Elna™ dongeln – teknisk specifikation

  • Strömförsörjning: 5VDC, 250 mA
  • Anslutning elmätare: RJ12
  • Intern strömförbrukning: normal 75 mW, högt 800 mW
  • Uppkoppling: WLAN WiFi – 2.4 GHz b/g/n, BT4.2/ BLE 2.4 GHz
  • Storlek (H, B, D): 133 x 42 x 10 mm
  • Vikt: 15 g
  • Kabellängd: 60 mm
  • Kapslingsklassning: IP20 (ej vattentät)
  • Max arbetstemperatur: 75°C
  • Lysdiod visar Elna-dongelns status
Instruktioner för E.ON Elna

Har du inte fått din smarta elmätare ännu?

Mellan år 2020 och 2024 installerar vi 1 000 smarta elmätare om dagen runtom i Sverige. Vi kommer att kontakta dig när det är din tur och föreslå en tid för bytet. 

Har du E.ON som nätleverantör? Se här när vi byter elmätare i ditt område och hur det går till

Läs mer om hur din smarta elmätare fungerar

Installatörsbil för mätarbyte

Vanliga frågor

Behörighet/installation

  • Vad krävs för att kunna ha Elna?

    För bästa möjliga kund­upplevelse behöver du vara elhandels­kund hos E.ON och bo i villa eller radhus inom E.ONs elnät. Du måste också ha en ny smart elmätare installerad, utrustad med HAN-port (RJ12).

    Om du redan har annan utrustning i HAN-porten behöver den tas bort för att ge plats åt E.ON Elna™. För att Elna ska kunna skicka data krävs att ditt trådlösa nätverk når elmätaren och att det har en frekvens på 2,4 GHz.

    Håll utkik, så småningom kommer även elhandelskunder utanför E.ONs elnät ha möjlighet att beställa E.ON Elna™. 

  • Vad gör jag vid svag WiFi-signal och dålig täckning för Elna-enheten?

    Sitter din elmätare så att den har svårt att nå och behålla täckningen för E.ON Elna™, se över placeringen av din router och flytta den gärna närmare din elmätare. I elektronikhandeln hittar du både lösningar som kan utöka räckvidden på ditt trådlösa nätverk och förläningssladdar till din Elna-enhet för en bättre placering. Läs mer om vad du kan göra vid för svag WiFi-signal.

  • Kan jag ha E.ON Elna på flera adresser?

    Nej, i nuläget fungerar det bara att använda E.ON Elna™ på en adress. Det går inte heller att flytta dongeln mellan olika boenden eller elmätare eftersom förbruknings­datan då blir ihop­blandad och analyserna fel­aktiga.

  • Vad behöver jag tänka på innan och under installationen av E.ON Elna?

    Kontrollera att du har den senaste versionen av E.ON-appen på din telefon eller surf­platta, att Bluetooth är påslaget samt att ditt tråd­lösa nät­verk har frekvensen 2,4 GHz och når fram till din el­mätare. Ha även ditt nätverks­lösenord till mätaren till hands under installationen. Om du mot förmodan stöter på problem, testa igen och försök om möjligt med en annan telefon eller surfplatta. Behöver du hjälp kan du höra av dig till vår E.ON Elna-support på 010-228 34 87, vardagar 9.00-16.30.

  • Hur gör jag om jag behöver installera om E.ON Elna mot ett annat nätverk eller om jag bytt lösen­ord på mitt befintliga WiFi?

    Börja med att stänga av det nät­verk som E.ON Elna™ är ansluten till och flytta dig därefter till din elmätare. Gå in på inställningarna längst ner i E.ON-appens meny och välj Kontrollera anslutning. Så snart din Elna-enhet tappat uppkopplingen kommer knappen Återanslut E.ON Elna™ att visas. Tryck på den för att starta installationen mot det nya nät­verket och följ instruktionerna. Om du ska installera E.ON Elna™ mot samma nätverk som innan fast via repeater, mesh-system eller med ett nytt lösenord behöver du därefter slå på nätverket igen. Tänk på att låta telefonen vara kvar vid mätaren när du gör det så att inte Bluetooth-kopplingen mot Elna-enheten bryts.

Tjänsten/Övrigt

  • Kostar tjänsten något för mig som kund?

    Ja, Elna kostar 49 kr/månad och har en uppsägnings­tid på 30 dagar. Kampanj­erbjudande till och med den 30 juni: Beställ E.ON Elna™ nu och använd tjänsten kostnads­fritt till och med den 30 juni 2023. Därefter kostar Elna 49 kr/månad.

  • Kostar Elna något för mig som beställt tjänsten kostnads­fritt i samband med lanseringen?

    Nej, Elna är kostnads­fri för dig som beställt tjänsten före den 17 januari 2023. Detta gäller tillsvidare och du kommer att få information om eventuella ändrade villkor senast 2 månader innan de börjar gälla. Uppsägningstiden för E.ON Elna™ är 30 dagar.

  • Vad händer med E.ON Elna om jag skulle flytta?

    E.ON Elna™ avslutas automatiskt när du flyttar. Om du vill fortsätta med tjänsten kan du göra en ny beställning, förutsatt att ditt nya boende möter kriterierna för E.ON Elna™. Din gamla Elna-enhet behöver inte returneras utan kan lämnas till elektronik­återvinning.

  • Vad händer med E.ON Elna om jag skulle byta leverantör?

    E.ON Elna™ avslutas automatiskt om du byter till en annan elhandels­leverantör. Du behöver inte skicka tillbaka Elna-enheten till oss men spara den gärna. Om du ångrar bytet eller kommer tillbaka som elhandels­kund hos oss kan vi åter­aktivera tjänsten åt dig.

Förbrukning

  • Hur lång tid tar det för Elna att lära sig mitt förbrukningsmönster?

    Realtids­vyn där du kan följa ditt effekt­uttag kommer igång direkt efter installationen, men för att analysera och förstå vad det är som drar el hemma hos dig behöver E.ON Elna™ lite tid. När din profil är komplett ifylld tar det några månader innan E.ON Elna™ är helt inläst på din förbrukning. Du kan följa tränings­processen i appen. Under inlärnings­perioden kommer nya kategorier att introduceras stegvis. 

  • Vad händer om mitt förbruknings­mönster ändras, till exempel om jag byter uppvärmnings­sätt, köper elbil eller installerar pool?

    E.ON Elna™ fin­justerar och lär sig kontinuerligt när det sker förändringar i din el­användning. Se bara till att hålla din profil upp­daterad för att hjälpa E.ON Elna™ att förstå vad en för­ändring kan bero på. Elna-profilen når du via E.ON-appens inställningar, längst ner i appens meny. När du lägger till något i profilen kommer E.ON Elna™ att gå in i en mindre upplärnings­fas för att lära sig känna igen den nya produkten.

  • Måste jag uppdatera i appen varje gång jag köper nya vit­varor och elektronik?

    Ja, vi rekommenderar att du går in på din E.ON Elna™-profil och registrerar när du tar bort, byter ut eller lägger till utrustning i hemmet. Då hjälper du E.ON Elna™ att förstå för­ändringen i ditt förbruknings­mönster, och informationen som presenteras i tjänsten blir mer träff­säker. Elna-profilen når du via E.ON-appens inställningar, längst ner i appens meny.

  • Varför kategoriseras en stor del av min förbrukning som Annat?

    Förbrukningen för de apparater och prylar som E.ON Elna™ ännu inte lyckats identifiera hamnar under Annat. I början är andelen i den kategorin hög men den sjunker successivt när E.ON Elna™ lär känna ditt hushåll och förbruknings­mönster bättre. Räkna med att upplärnings­tiden tar några månader. För att hjälpa E.ON Elna™ att förstå vad det är som drar el hemma hos dig är det viktigt att din profil är komplett ifylld och att du håller den upp­daterad löpande. Du kommer åt den via E.ON-appens inställningar längst ner i menyn.

  • Jag har solceller. Kan jag använda E.ON Elna?

    Ja, det går bra. Observera att E.ON Elna™ bara ser den el som går igenom el­mätaren, alltså det du köper och säljer. Den del av din egen­­producerade el som du använder själv kommer E.ON Elna™ däremot inte kunna visa eller analysera då vi i dagsläget inte kan följa användningen av den egen­roducerade elen.