Få koll på din energiförbrukning med E.ON Elna™

E.ON Elna™ är en smart tjänst i E.ON-appen som analyserar hushållets energi­användning dygnet runt. Du kan ta kontroll över din för­brukning och göra med­vetna val som hjälper dig att spara energi och sänka dina kostnader. Installera bara Elna-dongeln i din el­mätare och koppla den till appen, sen är du i gång och kan enkelt följa din för­brukning både i realtid, över tid och per kategori – smart och enkelt.

Elna-användare 63% mer energieffektiva

En undersökning visar att Elna-användare under förra vintern sänkte sin förbrukning med 22 % och var 63 % mer energi­effektiva än villa­ägare utan Elna. Resultaten visade också att en Elna-användare sparar i genomsnitt 3 400 kronor per år

E.ON Elna™ smarta funktioner  

Drar tvätt­maskinen mer el än den borde? Är det många apparater som står på dygnet runt? Hur stor del av el­räkningen står egentligen värmen för? Elna har en rad smarta för­delar som hjälper dig att ta kontrollen över din för­brukning. Här är några av de viktigaste:

Vyn med realtidsförbrukning i mobilen

Realtidsförbrukning med graf

Se din aktuella för­brukning i real­tid visualiserat i en graf. Genom att zooma in och titta på för­brukningen på en detaljerad nivå kan du se vad som drar mycket el och på så sätt hitta energi­tjuvar i ditt hem.

Vyn Min Energi i appen i mobilen

Min Energi

Se förbrukningen nedbruten i kategori över tid - titta på dag, vecka och månad eller år och jämför med tidigare för­brukning. Det finns upp till 20 olika kategorier, exempelvis: uppvärmning, tvättmaskin, diskmaskin, elbil och alltid på.

Vyn kategoriserad förbrukning i appen

Kategoriserad förbrukning

I varje kategori kan du se hur för­brukningen har förändrats från förra månaden och samtidigt få energi­spartips som hjälper dig att sänka energi­kostnaderna.

Få tre månader gratis​

Beställ E.ON Elna™ idag och få tjänsten utan kostnad i tre månader. Därefter 49 kronor per månad. Uppsägningstiden är en månad.*

* Uppsägningstiden är en månad och räknas från månadsskiftet efter det att du har sagt upp tjänsten


För att beställa E.ON Elna™ just nu behöver du vara elhandelskund hos E.ON och bo i villa inom E.ONs elnät. 

Mobil med E.ON Elna i appen

Med E.ON Elna™ får jag en mycket tydligare bild av vad som förbrukar mest energi i huset.

Kundutlåtande E.ON Elna™

Jag får bättre koll på min förbrukning och gillar att jag kan se ungefär hur mycket varje sak tar.

Kundutlåtande E.ON Elna™

Läs mer om hur E.ON Elna™ kan sänka dina elkostnader

Så sparar kunderna tusenlappar med E.ON Elna™

Hösten 2022 lanserades E.ON Elna™ och redan nu används tjänsten av tiotusentals villa­bor runt om i landet. Med Elnas hjälp har man kunnat lokalisera el­tjuvar i sina hem, vilket har gjort det möjligt för kunder att spara tusen­lappar.

Familjen sänkte elräkningen med AI-teknik

Många villaägare har under de senaste åren försökt sänka sin energi­förbrukning och spara pengar. Familjen Jarny är inget undantag. Med spjutspets­teknik till hjälp, i form av en ny AI-tjänst (artificiell intelligens), E.ON Elna™ , har de fått full koll på sin förbrukning.

E.ON Elna™ hjälpte familjen att sänka förbrukningen med 32%

Familjen Jarny fortsätter sitt energi­experiment och intensiva diskussioner om vad som drar mest energi i hushållet pågår ständigt. Som tur är kan Elna hjälpa till att vägleda och familjen har lyckats sänka sin energi­förbrukning rejält.

Lär känna familjen Jarny

Familjen Jarny har fått uppdraget av E.ON att vara med i ett energi­experiment och se över sin för­brukning. Elna hjälpte 7-barnsfamiljen att sänka sin energi­förbrukning rejält.

Enkel installation 

Hela idén med Elna är att förenkla energianvändningen för dig som kund. Elna är inte bara enkel att använda och förstå, dongeln är dessutom väldigt enkel att installera. Efter att du tecknat Elna så får du Elna-dongeln hemskickad till dig med posten. Sen är det bara att plugga in dongeln i din elmätare, följa instruktionerna och sen är du igång. 

  • Installation i 3 steg

    Steg 1:  Ladda ner E.ON-appen
    Sök “E.ON” i App Store eller Google Play, för att ladda ner E.ON-appen.
     

    Steg 2: Koppla in Elna
    Koppla in dongeln i HAN-porten på din elmätare (se bild). Tänk på att HAN-portens placering kan skilja mellan olika modeller. Vissa luckor öppnas med ett lätt tryck, andra genom att öppna luckan utåt. För att Elna ska kunna kommunicera med din elmätare behöver anslutningen (HAN-porten) vara aktiverad. Du kan aktivera anslutningen själv i appen under installationen av Elna eller på Mitt E.ON.


    Steg 3: Konfigurera/ställ in E.ON-appen
    Du blir guidad genom installationens olika steg i appen, där kopplar du också Elna-dongeln till Bluetooth och WiFi. Till sist ska du konfigurera Elna genom att fylla i uppgifter om ditt hem och dina vitvaror. Tänk på att ju noggrannare du är här, desto fler av dina vitvaror kan Elna identifiera och visa.


    När du är klar med installationen är det dags för dig att lära känna Elna. Och för Elna är det dags att lära känna dig och ditt hushålls förbrukning. Eftersom Elna bygger på avancerad AI-teknik (artificiell intelligens) tar det några månader innan mjukvaran kan dina förbrukningsmönster fullt ut.

  • Så fungerar E.ON Elna™

    Elna är en smart tjänst som visar dig din för­brukning i real­tid och hur din energi­användning är för­delad i ditt hem genom att samla in data ifrån din el­mätare och analysera den. Det sker så kallad AI, artificiell intelligens och innebär att Elna hela tiden lär sig mer baserat på din för­brukning över tid. Till sin hjälp har Elna också en data­bas med förbruknings­profiler på vitvaror och annan elektronik som din för­brukning matchas mot.

    Efter hand kommer du få mer träff­säkra värden* och se fler vyer i appen. Elna blir aldrig helt färdig­lärd utan fortsätter hela tiden att lära sig mer utefter hur för­ändringar sker i ditt hem eller i din för­brukning. 

     

    För att få ut det mesta av Elna, behöver du fylla i en hushålls­profil med information om till exempel när huset är byggt och vilken typ av upp­värmning ni har.
     

    *Elna är en guide och ett verktyg för att hjälpa dig och ditt hus­håll med el­förbrukningen. Tjänsten bygger på analys av hushållets för­brukning och ersätter inte smart­pluggar eller lokala mät­enheter i mät­noggrannhet.

  • E.ON Elna™ dongeln – teknisk specifikation
    • Strömförsörjning: 5VDC, 250 mA
    • Anslutning elmätare: RJ12
    • Intern strömförbrukning: normal 75 mW, högt 800 mW
    • Uppkoppling: WLAN WiFi – 2.4 GHz b/g/n, BT4.2/ BLE 2.4 GHz
    • Storlek (H, B, D): 133 x 42 x 10 mm
    • Vikt: 15 g
    • Kabellängd: 60 mm
    • Kapslingsklassning: IP20 (ej vattentät)
    • Max arbetstemperatur: 75°C
    • Lysdiod visar Elna-dongelns status


    E.ON Elna™ följer branschrekommendationen framtagen av Energiföretagen.

    E.ON Elna™ överensstämmer med direktiv 2014/53/EU.

Vanliga frågor

Behörighet/installation

  • Vad krävs för att kunna ha E.ON Elna™?

    För bästa möjliga kund­upplevelse behöver du vara elhandels­kund hos E.ON och bo i villa eller radhus inom E.ONs elnät. Du måste också ha en ny smart elmätare installerad, utrustad med HAN-port (RJ12).

    Om du redan har annan utrustning i HAN-porten behöver den tas bort för att ge plats åt E.ON Elna™. För att Elna ska kunna skicka data krävs att ditt trådlösa nätverk når elmätaren och att det har en frekvens på 2,4 GHz.

    Håll utkik, så småningom kommer även elhandelskunder utanför E.ONs elnät ha möjlighet att beställa E.ON Elna™. 

  • Vad gör jag vid svag WiFi-signal och dålig täckning för Elna-enheten?

    Sitter din elmätare så att den har svårt att nå och behålla täckningen för E.ON Elna™, se över placeringen av din router och flytta den gärna närmare din elmätare. I elektronikhandeln hittar du både lösningar som kan utöka räckvidden på ditt trådlösa nätverk och förläningssladdar till din Elna-enhet för en bättre placering. Läs mer om vad du kan göra vid för svag WiFi-signal.

  • Kan jag ha E.ON Elna™ på flera adresser?

    Nej, i nuläget fungerar det bara att använda E.ON Elna™ på en adress. Det går inte heller att flytta dongeln mellan olika boenden eller elmätare eftersom förbruknings­datan då blir ihop­blandad och analyserna fel­aktiga.

  • Vad behöver jag tänka på innan och under installationen av E.ON Elna?

    Kontrollera att du har den senaste versionen av E.ON-appen på din telefon eller surf­platta, att Bluetooth är påslaget samt att ditt tråd­lösa nät­verk har frekvensen 2,4 GHz och når fram till din el­mätare. Ha även ditt nätverks­lösenord till mätaren till hands under installationen. Om du mot förmodan stöter på problem, testa igen och försök om möjligt med en annan telefon eller surfplatta. Behöver du hjälp kan du höra av dig till vår E.ON Elna-support på 010-228 34 87, vardagar 9.00-16.30.

  • Hur gör jag om jag behöver installera om E.ON Elna™ mot ett annat nätverk eller om jag bytt lösen­ord på mitt befintliga WiFi?

    Börja med att stänga av det nät­verk som E.ON Elna™ är ansluten till och flytta dig därefter till din elmätare. Gå in på inställningarna längst ner i E.ON-appens meny och välj Kontrollera anslutning. Så snart din Elna-enhet tappat uppkopplingen kommer knappen Återanslut E.ON Elna™ att visas. Tryck på den för att starta installationen mot det nya nät­verket och följ instruktionerna. Om du ska installera E.ON Elna™ mot samma nätverk som innan fast via repeater, mesh-system eller med ett nytt lösenord behöver du därefter slå på nätverket igen. Tänk på att låta telefonen vara kvar vid mätaren när du gör det så att inte Bluetooth-kopplingen mot Elna-enheten bryts.

Tjänsten/Övrigt

  • Kostar tjänsten något för mig som kund?

    Ja, E.ON Elna™ kostar 49kr/månad. Kampanjerbjudande just nu: Beställ E.ON Elna™ och få tjänsten utan kostnad i tre månader. Uppsägningstiden är en månad*.​
    *=Uppsägningstiden är en månad och räknas från och med månadsskiftet efter det att du har sagt upp tjänsten.

  • Kostar E.ON Elna™ något för mig som beställt tjänsten kostnads­fritt i samband med lanseringen?

    Nej, E.ON Elna™ är kostnads­fri för dig som beställt tjänsten före den 17 januari 2023. Detta gäller tillsvidare och du kommer att få information om eventuella ändrade villkor senast 2 månader innan de börjar gälla. Uppsägningstiden för E.ON Elna™ är en månad.

  • Vad händer med E.ON Elna™ om jag skulle flytta?

    E.ON Elna™ avslutas automatiskt när du flyttar. Om du vill fortsätta med tjänsten kan du göra en ny beställning, förutsatt att ditt nya boende möter kriterierna för E.ON Elna™. Elna-dongeln går inte att återaktivera efter avslutad tjänst, så skicka gärna tillbaka den till oss.

    Lägg den i ett kuvert, frankera och posta till:

    E.ON Elna, E.ON Energilösningar AB, 205 09 Malmö. Du kan också återvinna dongeln som elektronikavfall.

  • Vad händer med E.ON Elna™ om jag skulle byta elleverantör?

    E.ON Elna™ avslutas automatiskt om du byter till en annan elhandels­leverantör. 

    Lägg den i ett kuvert, frankera och posta till:

    E.ON Elna, E.ON Energilösningar AB, 205 09 Malmö. Du kan också återvinna dongeln som elektronikavfall.

  • Hur lång är uppsägningstiden för E.ON Elna™?

    Uppsägningstiden är en kalendermånad och räknas från och med månadsskiftet efter det att du har sagt upp tjänsten. Exempelvis, sägs tjänsten upp den 20 maj så avslutas tjänsten den 30 juni.

Förbrukning

  • Hur lång tid tar det för Elna att lära sig mitt förbrukningsmönster?

    Realtids­vyn där du kan följa ditt effekt­uttag kommer igång direkt efter installationen, men för att analysera och förstå vad det är som drar el hemma hos dig behöver E.ON Elna™ lite tid. När din profil är komplett ifylld tar det några månader innan E.ON Elna™ är helt inläst på din förbrukning. Du kan följa tränings­processen i appen. Under inlärnings­perioden kommer nya kategorier att introduceras stegvis. 

  • Vad händer om mitt förbruknings­mönster ändras, till exempel om jag byter uppvärmnings­sätt, köper elbil eller installerar pool?

    E.ON Elna™ fin­justerar och lär sig kontinuerligt när det sker förändringar i din el­användning. Se bara till att hålla din profil upp­daterad för att hjälpa E.ON Elna™ att förstå vad en för­ändring kan bero på. Elna-profilen når du via E.ON-appens inställningar, längst ner i appens meny. När du lägger till något i profilen kommer E.ON Elna™ att gå in i en mindre upplärnings­fas för att lära sig känna igen den nya produkten.

  • Måste jag uppdatera i appen varje gång jag köper nya vit­varor och elektronik?

    Ja, vi rekommenderar att du går in på din E.ON Elna™-profil och registrerar när du tar bort, byter ut eller lägger till utrustning i hemmet. Då hjälper du E.ON Elna™ att förstå för­ändringen i ditt förbruknings­mönster, och informationen som presenteras i tjänsten blir mer träff­säker. Elna-profilen når du via E.ON-appens inställningar, längst ner i appens meny.

  • Varför kategoriseras en stor del av min förbrukning som Annat?

    Förbrukningen för de apparater och prylar som E.ON Elna™ ännu inte lyckats identifiera hamnar under Annat. I början är andelen i den kategorin hög men den sjunker successivt när E.ON Elna™ lär känna ditt hushåll och förbruknings­mönster bättre. Räkna med att upplärnings­tiden tar några månader. För att hjälpa E.ON Elna™ att förstå vad det är som drar el hemma hos dig är det viktigt att din profil är komplett ifylld och att du håller den upp­daterad löpande. Du kommer åt den via E.ON-appens inställningar längst ner i menyn.

  • Jag har solceller. Kan jag använda E.ON Elna™?

    Ja, det går bra. Observera att E.ON Elna™ bara ser den el som går igenom elmätaren, alltså det du köper och säljer.
    Den del av din egenproducerade el visas som ett estimat i kategorin ”Producerad solel”. Här visas en uppskattning av producerad el per månad, vecka och dag i din solcellsanläggning. Sammanställningen är ett estimat och kan skilja sig mot den verkliga produktionen. Utvecklingsarbete pågår för att öka träffsäkerheten.

Avsluta tjänsten

  • Jag vill avsluta E.ON Elna™ , hur gör jag det?
  • Jag har avslutat E.ON Elna™ , men vill återaktivera den igen. Hur gör jag det?

    När din E.ON Elna™ avslutas rensas all kunddata. Det innebär att du inte kan använda den gamla Elna-dongeln utan får beställa en ny. Gör gärna din beställning här.

  • Jag har avslutat min E.ON Elna™ , vad gör jag med Elna-dongeln?

    Elna-dongeln går inte att återaktivera efter avslutad tjänst, så skicka gärna tillbaka den till oss.

    Lägg den i ett kuvert, frankera och posta till:

    E.ON Elna, E.ON Energilösningar AB, 205 09 Malmö. Du kan också återvinna dongeln som elektronikavfall.