För dig som är installatör

De här sidorna är för dig som installatör. Här kan du föranmäla, färdiganmäla och följa statusen på dina ärenden. Här hittar du även förtydligande information, våra tekniska anvisningar och installatörs­tidningen Bransch.nytt.

Har du frågor om föranmälan eller inloggningsproblem ringer du kundservice på 0771-37 70 00.

Välkommen hit!

  • Längre handläggningstider än vanligt

Just nu vill många ansluta till vårt elnät och installera solceller, vilket medför att våra handläggningstider är längre än vanligt. Det kan ta upp till åtta veckor innan en handläggare kan börja hantera ett anslutningsärende.

För att undvika förseningar och underlätta en smidig hantering ber vi dig kontrollera att ärendet är komplett samt att ärenden gällande solceller har blanketten om frekvenssvarsinställningar underskriven och bifogad med ärendet.

Vanliga frågor och svar

Här hittar du ett urval av de frågor som vi får in från dig som installatör.

Händer på tangentbord laptop

Tekniska anvisningar

I våra tekniska anvisningar hittar du våra kompletteringar och förtydliganden kring gällande regelverk.

Branschnytt

Är du en elinstallatör eller bara intresserad inom ämnet? Läs Branschnytt och håll dig uppdaterad om det senaste inom branschen. 

Installatörs­support

Här kan du som installatör få hjälp med allmänna frågor kring anslutning, eller ombyggnad av befintlig anläggning samt tillfälliga anläggningar.

Instruktions­filmer

Kom igång med vår nya föranmälan. Här hittar du instruktionsfilmer som visar de förändringar och förbättringar vi har gjort.

Person med blå skjorta skriver på dator

Förenklad arbetsbegäran

När ett arbete ska göras i en kundanläggning som på något sätt påverkar E.ONs anläggning ska en arbetsbegäran skickas in till E.ON Energidistribution. Den hittar du i Projektnavet.

Gatubelysnings­ärenden

För dig som hanterar gatubelysnings­ärenden finns här råd och hjälp kring hur du anmäler olika typer av ändringar i gatubelysnings­anläggningar.